Στο κυνήγι της πρωτοτυπίας

Στο κυνήγι της πρωτοτυπίας
Φωτογραφία: pexels.com

“Οι περισσότερες δυτικές startup εστιάζουν στην 'υποβοηθούμενη διαβίωση πλούσιων χίπστερ'” έγραφε πριν λίγες μέρες στο “Techcrunch” ο ολλανδός επενδυτής Σεμπάστιαν Βέσεν, σε ένα άρθρο που τιτλοφορείται “Οι ευκαιρίες που δε βλέπει η Σίλικον Βάλεϊ” και αν θέλει κανείς να δει τα πράγματα λίγο πιο ρεαλιστικά θα συνειδητοποιήσει ότι ο κ. Βέσεν έχει δίκιο: ένα μεγάλο μέρος των υπηρεσιών που μας προσφέρονται μέσω των εταιρειών του Web 2.0 απευθύνονται βασικά σε όσους ζούμε στον “πρώτο κόσμο” και μας προσφέρουν πράγματα που δεν χρειαζόμαστε αλλά που απλώς μας κάνουν τη ζωή κάπως καλύτερη –ή έτσι πιστεύουμε. 

Βεβαίως εύλογα θα έθετε κανείς την ένσταση ότι αυτό είναι και το βασικό προνόμιο της ζωής στον κόσμο μας: η δυνατότητα να έχουμε ξεπεράσει το στάδιο της ανάγκης και να αναζητούμε την ποιότητα ζωής που βρίσκεται στα “επιπλέον” –αν τα επιπλέον αυτά είναι πραγματικά ή όχι ίσως είναι δευτερεύουσας σημασίας και άπτεται της ψυχολογίας. Όμως αυτό που ξεχνάμε, και που επισημαίνει ο κ. Βέσεν, είναι ότι ο κόσμος μας έχει πλέον, λίγο-πολύ, κορεστεί και ότι τα μεγάλα άλματα θα αρχίσουν πλέον να έρχονται από τον αναπτυσσόμενο κόσμο. Και παρότι αυτό μπορεί να μη σημαίνει κάτι για τον μέσο καταναλωτή της Δύσης, σημαίνει σίγουρα κάτι για τον επενδυτή.

Αυτό που παραβλέπουμε ωστόσο είναι ότι αν οι επενδυτές διαμορφώνουν μια τέτοια νοοτροπία, τα απόνερά της καταλήγουν και σ' εμάς –απλώς με τρόπους που δεν αντιλαμβανόμαστε ευθύς αμέσως. Μετά την επιτυχία του Facebook Messenger, του WhatSapp, του Viber, του  Line και του Snapchat οι επενδυτές έχουν πειστεί για τη σημασία των εφαρμογών ανταλλαγής μηνυμάτων με αποτέλεσμα να ενθαρρύνουν κι άλλες εταιρείες να φτιάξουν κάτι ανάλογο. Έτσι, αφενός η αγορά διασπάται όλο και περισσότερο και αφετέρου μια εταιρεία που θα ξεκινήσει τώρα έχει περισσότερες πιθανότητες να αρχίσει να σκέφτεται πώς να φτιάξει ένα καλύτερο messaging app αντί για κάτι που θα μπορούσε και να της φέρει πραγματικά χρήματα και να προσφέρει κάτι ουσιαστικό.

Πριν από μερικές εβδομάδες είχα γράψει μνημονεύοντας συμπτωματικά ξανά ένα άρθρο του “Techcrunch”, για το πώς μια εταιρεία είδε στον τομέα των μεταφορών μια ευκαιρία που δεν είχε δει κανείς ως τότε, την εκμεταλλεύτηκε και ήδη έχει μπει στον δρόμο για επενδύσεις (και κέρδη) πολλών εκατομμυρίων. Αντίστοιχα παραδείγματα επικαλείται και ο κ. Βέσεν στο άρθρο του –βεβαίως τα παραδείγματα προέρχονται από το πορτφόλιο της εταιρείας του, του ομίλου Naspers όμως ακριβώς γι αυτό ίσως θα έπρεπε να τα δει κανείς με λίγο περισσότερη προσοχή.

Δεν έχω την ψευδαίσθηση ότι κάτι που γράφεται σε ένα Μέσο στην Ελλάδα θα διαβαστεί από επενδυτές και θα αλλάξει τον τρόπο που σκέφτονται. Ο λόγος που γράφω το κείμενο αυτό είναι επειδή πιστεύω ότι μεταξύ των ανθρώπων που θα το διαβάσουν, υπάρχουν κάποιοι από την πλευρά των coders που ίσως έχουν απορρίψει μια καλή ιδέα προσπαθώντας να σκεφτούν μια –ακόμα- εκδοχή ενός messenger ή ενός health monitor που να μπορεί να λειτουργήσει με το ρολόι της Apple. Είμαι απολύτως πεπεισμένος ότι για κάθε μια τέτοια ιδέα, υπάρχουν τουλάχιστον άλλες πέντε που μπορεί να έχουν πολύ σημαντικότερες συνέπειες/ωφέλειες και να φέρουν πολύ περισσότερα χρήματα. Και ειδικά για μια χώρα όπως η Ελλάδα του 2016, κάτι τέτοιο είναι πολύ σημαντικό. Ή θα έπρεπε να είναι.

STARTUPS,ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ,

Σχόλια

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...

Home