11/11: Η επιστροφή των εργένηδων

11/11: Η επιστροφή των εργένηδων

Ένας χρόνος πέρασε από τότε που έγραφα ένα ειδησάκι σχετικά με την 11η Νοεμβρίου, την “Ημέρα των Αδέσμευτων” (ή “Ημέρα των Εργένηδων”) και για τον τζίρο που κατέγραψαν τα κινεζικά εμπορικά sites: 9,3 δις δολάρια σε πωλήσεις, αριθμός που κάνει τη “Μαύρη Παρασκευή” και την “Κυβερνο-Δευτέρα” να μοιάζουν ασήμαντες (τα αντίστοιχα νούμερα για το 2014 ήταν 1,51 και 2,65 δις δολάρια). Την ώρα που γράφεται το κείμενο αυτό, η 11η Νοεμβρίου έχει ξημερώσει ήδη στην Ασία και οι κινέζοι καταναλωτές ακονίζουν τις πιστωτικές τους κάρτες και τα κινητά τους.

Το θέμα έχει πάρει διαστάσεις που ξεφεύγουν από τα στενά όρια της τοπικής αγοράς –στο βαθμό που μπορεί κανείς να μιλάει για “στενά όρια” όταν αναφέρεται στην Κίνα. Η Apple επέλεξε αυτή την ημέρα για να ξεκινήσει να πουλάει το iPad Pro της και αυτό κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι αφού η Κίνα συμπεριλαμβάνεται στις αγορές στις οποίες θα εμφανιστεί. Όπως μας θυμίζει το “The Verge”, ο γίγαντας της Ασίας έχει υποσκελίσει πλέον την Ευρώπη στη θέση της δεύτερης αγοράς (μετά τις ΗΠΑ) για το Κουπερτίνο, καθώς οι πωλήσεις εκεί αυξήθηκαν στο προηγούμενο τρίμηνο κατά 99% σε σχέση με πέρσι.

Αυτό που έχει σημασία από πολιτισμικής πλευράς –από οικονομικής δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα νούμερα θα είναι και φέτος εντυπωσιακά όμως αυτό θα το μάθουμε μετά από μερικές μέρες- είναι αν και κατά πόσον η νέα αυτή... καταναλωτική γιορτή θα αρχίσει να εξαπλώνεται και στη Δύση. Ο Τόμας Ρίκερ τελειώνει το κομμάτι του στο “The Verge” με την ερώτηση “στην εποχή της μανίας με τα selfies και των περιστασιακών σχέσεων στο Tinder, δεν είναι απλώς θέμα χρόνου πότε η 11/11 θα αρχίσει να γιορτάζεται σε όλον τον κόσμο;” ενώ η Σάρα Μαχόνι στο “Marketing Daily” του “Media Post” δίνει μερικά ακόμα πιο πειστικά επιχειρήματα που επίσης δεν έχουν σχέση με το ότι οι εταιρείες προωθούν τη “γιορτή” προς όφελός τους.

Όπως και η ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, η “Ημέρα των Αδέσμευτων” υπάρχει επειδή πολλοί (και απ' ό,τι φαίνεται, πάρα πολλοί) άνθρωποι θέλουν να δώσουν μια διάσταση γιορτής στην προσωπική τους ζωή (αντίθετα με την κοινή πεποίθηση η κατανάλωση ακολούθησε το φαινόμενο –δεν το πυροδότησε). Παράλληλα, τα social media κάνουν ό,τι μπορούν προκειμένου αυτή η διάθεση γιορτής να εξαπλώνεται όλο και περισσότερο, απόδειξη όλες οι υπενθυμίσεις για γιορτές, γενέθλια και άλλες σημαντικές μέρες στα ημερολόγια των online φίλων μας. Αν συνδυάσουμε τα δύο παραπάνω (όπως ήδη γίνεται στην Κίνα: τα τοπικά κοινωνικά δίκτυα έχουν πάρει φωτιά με αναφορές για την 11/11) και προσθέσουμε και τις δράσεις των εταιρειών (μια ματιά στο TMall το μεγάλο εμπορικό κέντρο της Alibaba είναι αρκετή για να δείξει ακόμα και σε κάποιον που δεν ξέρει κινεζικά ότι το site προωθεί περισσότερο την ιδέα της γιορτής παρά της κατανάλωσης) το όλο πράγμα δεν μπορεί παρά να έχει μια κατάληξη.

Για μια ακόμα φορά δε θέλω να παρεξηγηθώ: δεν υποστηρίζω ότι η 11/11 πρέπει να ενταχθεί στο ημερολόγιό μας –αν μη τι άλλο, δε χρειαζόμαστε μια ακόμα “καταναλωτική γιορτή”. Λέω ωστόσο ότι θεωρώ δικαιολογημένη την ύπαρξή της (στο μέτρο που θεωρώ δικαιολογημένη κάθε “Ημέρα του/της ...”) και ότι η έμφαση που έχει πάρει η online διάσταση της ζωής μας την ενισχύει ακόμα περισσότερο. Προς το παρόν στην Κίνα όμως, και εδώ θα συμφωνήσω με τον συνάδελφο του “The Verge”, μάλλον σύντομα και έξω από αυτή.

 

ΥΓ

Λίγο πριν στείλω το κείμενο, είδα στο Reuters την ανακοίνωση της Alibaba ότι στην πρώτη ώρα της 11/11, σημείωσε πωλήσεις 3,9 δις δολαρίων έναντι των 2 δις που σημείωσε πέρσι στο ίδιο χρονικό διάστημα...

Σχόλια

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...

Home