H συμπεριφορά των eshops και των καταναλωτών κατά τη διάρκεια των capital controls

Συμπεράσματα από το Skroutz.gr

Γιώτα Τζαβάρα @ 22.07.2015
H συμπεριφορά των eshops και των καταναλωτών κατά τη διάρκεια των capital controls

Όπως συνέβη σε ολόκληρη την αγορά, έτσι και το Skroutz επηρεάστηκε από την τραπεζική αργία και την επιβολή των capital controls. Μια πρώτη και σαφής ένδειξη της κατάστασης που διαμορφώθηκε τις πρώτες ημέρες, ήταν ότι η επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας εκείνη την εβδομάδα σημείωσε μία σημαντική πτώση της τάξης του 40%. Η πτώση αυτή μπορεί να αποδοθεί στην ευρύτερη αγωνία - ανασφάλεια που είχαν οι καταναλωτές για την οικονομική κατάσταση και τις γενικές εξελίξεις στη χώρα μας και η οποία αποτυπώθηκε στην πρόθεση για συναλλαγές και αγορές σε ολόκληρο τον εμπορικό κόσμο.

Αντίκτυπο υπήρχε βέβαια και στην επιχειρηματική πλευρά, με πολλά από τα συνεργαζόμενα με το Skroutz καταστήματα να προχωρούν σε διαδικασίες προσωρινής απενεργοποίησής τους από τη μηχανή αναζήτησης. Οι λόγοι ήταν αρκετοί και διαφοροποιημένοι ανά κατάστημα, όπως για παράδειγμα ότι υπήρχε δυσκολία ή αδυναμία από την πλευρά των καταστημάτων να διεκπεραιώσουν τις παραγγελίες των πελατών τους καθώς κάποια συστήματα ηλεκτρονικών πληρωμών (πχ. PayPal) δε λειτουργούσαν, ότι υπήρχε δυσπιστία ως προς τη χρήση πιστωτικών και χρεωστικών καρτών μέσα στο γενικότερο κλίμα και ότι οι ίδιοι οι έμποροι δεν μπορούσαν να προχωρήσουν σε παραγγελίες από συνεργάτες και προμηθευτές του εξωτερικού.

Παράλληλα, εμείς από τη μεριά μας αντιλαμβανόμενοι την κρισιμότητα της κατάστασης και επιθυμώντας να βοηθήσουμε τους συνεργάτες μας, αναστείλαμε προσωρινά τις χρεώσεις των υπηρεσιών μας. Ουσιαστικά για ολόκληρη την εβδομάδα πριν το δημοψήφισμα, παρείχαμε δωρεάν υπηρεσίες με στόχο να συμβάλλουμε στις προσπάθειες των συνεργαζόμενων καταστημάτων στις ιδιαίτερες συνθήκες της αγοράς.

Όπως ήταν αναμενόμενο, οι εξελίξεις επηρέασαν και το κομμάτι της διαφημιστικής προβολής, όπου αρκετοί από τους διαφημιζόμενους πελάτες μας ζήτησαν την προσωρινή παύση προγραμματισμένων πλάνων και ενεργειών εν αναμονή των εξελίξεων, κάτι το οποίο φυσικά κατανοήσαμε και υλοποιήσαμε άμεσα. Βέβαια, υπήρξαν και αρκετές περιπτώσεις διαφημιζόμενων που προτίμησαν τη συνέχιση της προβολής τους, σε μια ένδειξη διατήρησης της κανονικότητας.

Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι παρά τη γενική πτώση της επισκεψιμότητας του site, έντονο ενδιαφέρον σημειώθηκε για συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων και σύμφωνα με συνεργαζόμενα καταστήματα, αυξημένος αριθμός πωλήσεων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα κατηγορίας με αυξημένες πωλήσεις είναι τα κινητά τηλέφωνα. Αλλά και γενικότερα, υψηλά σε αναζητήσεις όλη αυτήν την περίοδο, υπήρξαν όλα τα είδη τεχνολογίας. Μια ερμηνεία μπορεί να είναι ότι οι καταναλωτές έσπευσαν να “επενδύσουν” στην αγορά τεχνολογικών προϊόντων, σε μια προσπάθεια διατήρησης της αγοραστικής αξίας των χρημάτων τους και μείωσης του αποθεματικού των λογαριασμών τους, μετά τη φημολογία που ξέσπασε για το ενδεχόμενο ενός “κουρέματος” των καταθέσεων.

Από την εβδομάδα μετά το δημοψήφισμα, η τάση της επισκεψιμότητας στο Skroutz είναι σταδιακά αυξητική. Οι καταναλωτές δείχνουν να προσαρμόζονται στις τρέχουσες καταστάσεις και να αντιστέκονται σε στρεβλώσεις που πιθανώς πήγαν να δημιουργηθούν λόγω του περιορισμού των κεφαλαίων.

Συγκριτικός πίνακας επισκεψιμότητας του Skroutz.gr πριν και κατά τη διάρκεια των capital controls

Επίσης, άρχισε η επανένταξη  των συνεργαζόμενων καταστημάτων του Skroutz που είχαν απενεργοποιηθεί, καθώς αντιμετωπίστηκαν τα προβλήματα διεκπεραίωσης παραγγελιών και τρόπων πληρωμής που προέκυψαν στην αρχή της τραπεζικής αργίας και των capital controls. Κάτι άλλο που παρατηρούμε είναι ότι υπάρχει σημαντική αύξηση στον αριθμό των καταστημάτων που επιτρέπουν, πλέον, τις ηλεκτρονικές αγορές με χρήση πιστωτικών και χρεωστικών καρτών.

Σε επίπεδο αναζητήσεων, θα μπορούσαμε να αναφέρουμε ως χαρακτηριστικό παράδειγμα το αυξημένο ενδιαφέρον σε κατηγορίες όπως αυτή των χρηματοκιβωτίων, κάτι που αιτιολογείται ως ανάγκη των καταναλωτών να προστατεύσουν προσωπικά τους αντικείμενα.

Ως εταιρεία είχαμε κάνει τις απαραίτητες “ασκήσεις” έχοντας έναν βαθμό ετοιμότητας ώστε να είμαστε σε θέση να διαχειριστούμε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, και ως εκ τούτου καθ’ όλη αυτήν την περίοδο, το Skroutz λειτουργούσε αδιαλείπτως χωρίς να αναστείλει ούτε λεπτό τις υπηρεσίες του. Φυσικά, υπήρξαν μικρά προβλήματα στις συναλλαγές με service providers στο εξωτερικό, τα οποία προσπαθήσαμε να αντιμετωπίσουμε άμεσα και έτσι αποφεύχθηκαν προβλήματα στη λειτουργία και τη διαθεσιμότητα των υπηρεσιών της εταιρείας.

Ελπίζουμε ότι με τη διαφαινόμενη αποκατάσταση της λειτουργίας των τραπεζών και την ομαλοποίηση των συναλλαγών, τα συνεργαζόμενα καταστήματα και το ηλεκτρονικό εμπόριο ευρύτερα, θα επανέλθουν σε φυσιολογικούς ρυθμούς αποκαθιστώντας πλήρως τις λειτουργίες τους. Το Ηλεκτρονικό Εμπόριο είναι ένας κλάδος με ιδιαίτερες προοπτικές και μπορεί να αποτελέσει ισχυρό μοχλό ανάπτυξης της οικονομίας και των εξαγωγικών δυνατοτήτων της εγχώριας αγοράς, αλλά αναμφίβολα αυτές τις ημέρες δοκιμάστηκε και επηρεάστηκε άμεσα και έντονα. Πιστεύουμε η σταδιακή σταθεροποίηση σε συνδυασμό  με την “ανθεκτικότητα” που επιδεικνύει το ηλεκτρονικό εμπόριο, θα συμβάλλουν στο να επανέλθει σύντομα ο κλάδος στην αυξητική τάση που είχε τα τελευταία χρόνια.

 

* Η Γιώτα Τζαβάρα είναι Commercial Director στο Skroutz.gr

SKROUTZ.GR,ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ,E-COMMERCE,

Σχόλια

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...

Home