Όλες οι αλήθειες και οι υπερβολές για το Facebook δηλαδή τη Meta

Deasy @ 10.02.2022
Όλες οι αλήθειες και οι υπερβολές για το Facebook δηλαδή τη Meta

Τα οικονομικά αποτελέσματα του Facebook (δηλαδή της Meta) για το τελευταίο τρίμηνο της προηγούμενης χρονιάς αλλά και για το σύνολο του έτους ήταν αυτό που λέμε απογοητευτικά για τους αναλυτές. Όπου αναλυτές, κάποιοι άνθρωποι που βρίσκονται κατά κανόνα πίσω από οθόνες επενδυτικών εταιρειών (και εταιρειών που συμβουλεύουν τις επενδυτικές εταιρείες) και οι οποίοι με διάφορα πολύπλοκα μαθηματικά μοντέλα (ίσως και με βαθυστόχαστα κριτήρια της μορφής "από πού να φυσάει άραγε σήμερα;") βγάζουν διάφορους χρησμούς για τη μελλοντική πορεία των εισηγμένων σε χρηματιστήρια εταιρειών. Αν οι εισηγμένες εταιρείες ικανοποιήσουν τις προσδοκίες των αναλυτών, η μετοχή τους συνήθως παίρνει την πάνω βόλτα. Ναι, πολλές "εταιρείες" έπεσαν μαζεμένες στις προηγούμενες προτάσεις αλλά έτσι πολύπλοκος είναι ο κόσμος του επιχειρείν και αν δεν έχετε ιδέα περί τίνος μιλάμε θα σας παραπέμψουμε στο Οβελίξ και Σία για να εμπλουτίσετε τις γνώσεις σας.

Φυσικά αστειευόμαστε...

Το Facebook όμως απογοήτευσε τους αναλυτές. Όπως ίσως έχει απογοητεύσει πολίτες και πολιτικούς για την προβληματική συμπεριφορά του απέναντι στο επιβλαβές περιεχόμενο που διακινείται στην πλατφόρμα του. Ομως σε αντίθεση με τους πολίτες και τους πολιτικούς, οι επενδυτές που είναι οι συνήθεις ακροατές των αναλυτών, "τιμώρησαν" τη μετοχή του Facebook που τις τελευταίες ημέρες τρώει ξύλο όπως λέει και η επενδυτική πιάτσα (καλά τα εφαρμοσμένα ανώτερα μαθηματικά αλλά γλαφυρότερη η πεζοδρομιακή γλώσσα).

Η πτώση δεν οφείλεται στη μικρή πτώση του αριθμού των χρηστών του Facebook, του Instagram και του WhatsApp. Αυτό έχει ξανασυμβεί στο παρελθόν, έχουμε ξαναδεί μικρές διαρροές χρηστών. Το πρόβλημα όμως σε αντίθεση με το παρελθόν είναι πως σήμερα το Facebook έχει απέναντί του κάποιους πολλά υποσχόμενους ανταγωνιστές. Όχι το Twitter που συνθηκολόγησε με την ιδέα πως δεν θα γίνει ποτέ Facebook, αλλά το κινεζικής προέλευσης TikTok. Οι έντονες ανησυχίες που εκφράστηκαν -τυχαίως- σε αμερικανικά μέσα για τις επιδόσεις του TikTok στην προστασία των προσωπικών δεδομένων δεν είναι αρκετές για να κατευνάσουν τον ενθουσιασμό της πιτσιρικαρίας που σπεύδει να ποστάρει βίντεο στην πλατφόρμα. Σε αντίθεση με το παρελθόν, αυτοί που φεύγουν από το Facebook και που είναι κατά βάση οι πιο κινητικοί νεαρής ηλικίας χρήστες του διαδικτύου έχουν να πάνε κάπου και να έχουν την αίσθηση πως περνούν καλά. Αυτή είναι μια πραγματικότητα.

Από εκεί και πέρα αρχίζει η τερατολογία. Η πτώση της μετοχής είχε ως αποτέλεσμα να υποχωρήσει η κεφαλαιοποίηση του Facebook κάτω από τα 600 δισ. δολάρια και αυτό από μόνο του δεν είναι τόσο αξιοσημείωτο. Αν ό,τι ανεβαίνει κατεβαίνει, μπορεί να ισχύει και το αντίστροφο - ό,τι κατεβαίνει ανεβαίνει. Ομως κάποιοι Δημοκρατικοί βουλευτές στις ΗΠΑ έχουν πει πως τα 600 δισ. πρέπει να είναι το όριο της ρύθμισης, δηλαδή αν μια εταιρεία έχει αξία μεγαλύτερη από αυτό το ποσό (τρέχα γύρευε γιατί) θα πρέπει να περνάει από το κόσκινο των ρυθμιστικών αρχών ή να οδηγείται σε διάσπαση ώστε να μη δημιουργούνται συνθήκες στρέβλωσης στην αγορά. Σε ποια αγορά θα πεις. Όχι των κοινωνικών δικτύων, αλλά της διαφήμισης, πάνω από το 98% των εσόδων του Facebook προέρχονται από τη διαφήμιση.

Το 600 δισ. είναι λοιπόν ένα νούμερο που κάποιος πέταξε στην τύχη. Οτι τα διαφημιστικά έσοδα που εισπράττει το Facebook βρίσκονται σε κίνδυνο είναι κάτι που κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει. Η απόφαση της Apple να δώσει στους κατόχους των συσκευών της τη δυνατότητα να κλείσουν την πόρτα στις τεχνικές tracking (δηλαδή παρακολούθησης της online δραστηριότητάς τους) του Facebook, κάνει τους διαφημιζόμενους στο μεγάλο κοινωνικό δίκτυο να αναζητούν άλλους τρόπους για να προσελκύσουν το κοινό. Αυτό που έκανε η Apple μοιάζει με πέταγμα σε λίμνη βενζίνης και τα πράγματα θα γίνουν ακόμα χειρότερα αν στην Android κοινότητα δυναμώσουν οι φωνές που ζητούν την εφαρμογή ανάλογων τεχνολογιών.

Για το τέλος, αφήνουμε ένα πυροτέχνημα. Στην ετήσια έκθεσή του προς τις αρμόδιες αρχές της Wall Street το Facebook κάνει μια κλασική νομική δήλωση η οποία πάνω κάτω λέει πως τα έσοδα και η κερδοφορία μπορεί να επηρεαστούν από αστάθμητους και απρόβλεπτους παράγοντες. Είναι μια δήλωση που κάνουν όλες οι εταιρείες για να έχουν τα νομικά τους νώτα καλυμμένα και να μην κινδυνεύουν με αγωγές σε περίπτωση που συμβεί κάτι απρόοπτο που θα επηρεάσει τη λειτουργία τους. Πόλεμοι, πανδημίες, καταρρεύσεις χρηματιστηριακών αγορών, φυσικές καταστροφές, όλα μπορούν να συμπεριληφθούν σε αυτή τη δήλωση. Το Facebook είπε να το πάει ένα βήμα πιο πέρα και να πει πως αν τυχόν η Ευρώπη αγριέψει ρυθμιστικώς μπορεί, δεν αποκλείεται, ίσως, να κλείσει τις δραστηριότητές του στις ευρωπαϊκές χώρες. Υπερβολές νομικών, βεβαιότητες δημοσιογράφων...

FACEBOOK,FACEBOOK,

Σχόλια

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...

Home