Μετά την επικράτηση του Chrome φαίνεται δύσκολο ότι υπάρχει περιθώριο να αμφισβητήσει κανείς την κυριαρχία της Google και στον τομέα των Web browsers. Τέτοιες βεβαιότητες, όμως ,υπήρξαν και στο παρελθόν με τον Internet Explorer της Microsoft ή τον Mozilla Firefox, οπότε καλό είναι να μην είσαι απολύτως βέβαιος για το τι πρόκειται να συμβεί.
Οι εταιρείες που βρίσκονται πίσω από τα γλωσσικά μοντέλα θέλουν να αποκτήσουν περισσότερο χρόνο και χώρο στις οθόνες μας. Η Perplexity εδώ και λίγο καιρό διανέμει τον browser Comet, με τον οποίο επιχειρεί να πείσει τους χρήστες να χρησιμοποιήσουν τις υπηρεσίες των γλωσσικών της μοντέλων πιο συχνά στην καθημερινότητά τους.
Το ίδιο βήμα έκανε την περασμένη Τρίτη η OpenAI, ανακοινώνοντας τον browser Atlas, για την ώρα σε περιβάλλον Mac και με λειτουργίες που είναι διαθέσιμες στους συνδρομητές του ChatGPT.
Αξίζουν τον κόπο;
Δώσαμε μια ευκαιρία στον Comet και η αλήθεια είναι ότι δεν ενθουσιαστήκαμε, όχι ότι απογοητευτήκαμε κιόλας. Η κεντρική σελίδα του Comet εμφανίζει μια σειρά από έτοιμα prompts που αναθέτουν στο γλωσσικό μοντέλο της Perplexity συγκεκριμένες εργασίες. Επίσης, αποφασίζει ότι τα εισερχόμενα στα ελληνικά μπορούν να αποδοθούν και ως "η Ινμποξ" αλλά είπαμε να μην ασχοληθούμε με τα βασανιστήρια στα οποία υποβάλλονται οι μικρές γλώσσες από την τεχνητή νοημοσύνη.
Για παράδειγμα, μπορείτε να του ζητήσετε να ελέγξει τα μηνύματά σας και να σας ενημερώσει για εκείνα που απαιτούν μια ενέργειά σας τις επόμενες 24, 48 ή 72 ώρες. Μπορεί επίσης να ψάξει για εσάς για συγκεκριμένα προϊόντα και να σας προτείνει online καταστήματα. Η έμφαση δίνεται φυσικά στην αμερικανική αγορά και αν ζητήσετε από τον Comet να σας προτείνει ακουστικά, θα ψάξει στο αμερικανικό Amazon και την Walmart, ενώ θα αγνοήσει ελληνικά ή ευρωπαϊκά καταστήματα. Στο τέλος, πάντως, δίνει κάποια links προς ελληνικά καταστήματα αλλά όχι από όλα, πράγμα που φυσικά δεν βοηθά στο να έχει κανείς εμπιστοσύνη στον browser. Μια ενδιαφέρουσα
Ο Comet είναι, βέβαια, στενά συνδεδεμένος με το γλωσσικό μοντέλο που έχει αναπτύξει η Perplexity και το ίδιο βεβαίως ισχύει και με τον Atlas της OpenAI που είναι διαθέσιμος για το «σύμπαν» του Mac.
Με βάση δημοσιεύματα και ανακοινώσεις, ο Atlas έχει μια καινοτομία καθώς μπορεί να «χωρίσει» την οθόνη στη μέση και να εμφανίζει στη μία πλευρά μια σελίδα του Web ενώ στην άλλη θα είναι έτοιμο να υποδεχθεί σχετικά ερωτήματα για να τροφοδοτήσουν το ChatGPT.
Όπως καταλαβαίνεις, σκοπός των μοντέλων είναι να μας κρατήσουν όσο το δυνατόν περισσότερο στο περιβάλλον τους. Το ίδιο επιδιώκει και η Google, με το AI Mode που εμφανίζεται στις αναζητήσεις μας και είναι ένα ακόμα (μεγάλο) βήμα της εταιρείας στο να εξελίξει την υπηρεσία αναζήτησης σε υπηρεσία απαντήσεων.
Όταν φτιάχτηκαν οι πρώτοι browsers ο σκοπός ήταν να στέλνουν τους χρήστες σε διάφορα σημεία του διαδικτύου όσο το δυνατόν πιο γρήγορα. Τώρα θέλουν να μας κρατάνε σε ενότητες δικής τους κατασκευής. Δεν είναι ό,τι καλύτερο ως εξέλιξη για τους απανταχού παραγωγούς περιεχομένου που βλέπουν την επισκεψιμότητά τους να βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση εξαιτίας της νέας προσέγγισης που υιοθετούν η Google και όλοι εκείνοι που θέλουν να γίνουν Google (ή οι περισσότεροι από αυτούς).
Σχόλια