Είσαι αρκετά έξυπνος για να μένεις στην πόλη;

Αιμίλιος Μάρκου, Αλέξης Πανταζής @ 01.09.2016
Είσαι αρκετά έξυπνος για να μένεις στην πόλη;

Η φάση  είναι smart. Smartphones, smartwatches, smart cars, τώρα και smart cities.

Η τεχνολογία δεν αλλάζει μόνο τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε, αλλάζει ριζικά και τη ζωή μας στην πόλη. Οι αλλαγές είναι τόσο μεγάλες που υπολογίζεται ότι το 2020 οι χώρες θα δαπανούν περίπου 400 δις δολάρια το χρόνο για τον επανασχεδιασμό των πόλεων τους.

Μεγάλες εταιρίες όπως η Google, η Cisco και η IBM συνεργάζονται με κορυφαία πανεπιστήμια και πολεοδομίες για τη δημιουργία συστημάτων που θα βελτιώσουν τις μεταφορές,  τη διαχείριση αποβλήτων, την ενέργεια, ακόμα και τις αστυνομικές δυνάμεις ώστε η ζωή μας στην πόλη να γίνει πιο αποτελεσματική και – ιδανικά – πιο ευχάριστη.

Τα κινητά, τα αυτοκίνητα και άλλα wearables μας, θα επικοινωνούν με αυτές τις εφαρμογές. Πιο σημαντικά όμως, θα επικοινωνούν και τα συστήματα μεταξύ τους  κάνοντας την καθημερινότητά μας πιο εύκολη.

Αισθητήρες στο αυτοκίνητο θα εντοπίζουν κενές θέσεις παρκαρίσματος, τα φανάρια θα αλληλεπιδρούν μεταξύ τους βάσει κίνησης, τα φώτα θα ανάβουν μόνο όταν τους το «ζητήσει» το αυτοκίνητο / κινητό σου.

Και δεν πρόκειται για επιστημονική φαντασία ή το (άμεσο μεν) μέλλον. Συμβαίνει ήδη.  Στη Νότια Κορέα, το Songdo είναι το τρανότερο παράδειγμα μίας πόλης που δημιουργήθηκε αποκλειστικά με smart τεχνολογία. Όλες οι κατοικίες και τα γραφεία έχουν αισθητήρες ενέργειας. Επιπλέον, στην πόλη δεν υπάρχουν σκουπιδιάρικα. Τα σκουπίδια απορροφούνται από ειδικές σωλήνες και καταλήγουν σε ειδικά σημεία διαλογής εκτός πόλης. Μελλοντικά θα χρησιμοποιούνται για να ηλεκτροδοτήσουν την πόλη.

Οι επικριτές των έξυπνων πόλεων φοβούνται ότι μπορεί να βρισκόμαστε στα πρόθυρα του πραγματικού Μεγάλου Αδερφού και ότι το κόστος ζωής στις έξυπνες πόλεις θα είναι απαγορευτικό για ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας, οδηγώντας το με αυτό τον τρόπο σε ένα κοινωνικό απαρτχάιντ. Στόχος της συνεργασίας μεταξύ πολεοδομίας και τεχνολογίας όμως είναι να βελτιωθεί η ζωή στην πόλη και όχι το ανάποδο.

Πιο κοντά σε αυτήν την οπτική βρίσκεται το Μπουένος Άιρες που δημιούργησε το “Ministry of Modernization” και παρέχει δωρεάν Wi- Fi σε όλη την πόλη καθώς και online και real time πρόσβαση σε όλες τις κρατικές υπηρεσίες. Μπορείς να αποκτήσεις πιστοποιητικό γεννήσεως ή βιβλιάριο ΙΚΑ με ένα κουμπί (!).

Στο Ντουμπάι, προχώρησαν ένα βήμα παραπέρα. Οι αρχές επιθυμούν να καταγράψουν τα επίπεδα ευτυχίας των πολιτών και έτσι δημιούργησαν το “Happiness Meter” το οποίο επιτρέπει στους πολίτες να βαθμολογήσουν όλες (όλες) τις κρατικές υπηρεσίες. Από την καθαριότητα και τη συνέπεια των ΜΜΜ, την ευκολία πλοήγησης σε κρατικά sites, μέχρι και τη βαθμολόγηση των υπαλλήλων, ονομαστικά (!). Οι decision makers της πόλης έχουν real time δεδομένα στα χέρια τους και αυτό τους επιτρέπει να πάρουν πιο σωστές και αποτελεσματικές αποφάσεις.

Η Σκωτία έχει αναθέσει σε τεχνολογικές εταιρίες την τοποθέτηση ειδικών αισθητήρων στα φώτα ώστε αυτά, αφενός να ανάβουν μόνο όταν είναι απαραίτητο (εξοικονομώντας έτσι ενέργεια και χρήματα) αλλά αφετέρου για  να καταγράψουν αποτελεσματικά τον τρόπο με τον οποίο κινούνται οι πολίτες μέσα στην πόλη. Με αυτόν τον τρόπο ελπίζουν να συγκεντρώσουν πολύτιμες πληροφορίες ώστε να δημιουργήσουν περισσότερους και χρήσιμους ποδηλατοδρόμους και πεζόδρομους.

Στόχος αυτών των πόλεων είναι να γίνουν “engaged cities”, πόλεις δηλαδή που ενθαρρύνουν τη συμμετοχή του πολίτη σε όσα συμβαίνουν στην πόλη του.

Σε ό’τι αφορά τα αυτοκίνητα και την κίνηση, πανεπιστήμια (στο Τέξας ειδικότερα) και εταιρίες προσπαθούν να βρουν μία λύση για την αυτοματοποίηση της κυκλοφορίας. Με τα αυτόνομα αυτοκίνητα έρχονται και οι αυτόνομες διαβάσεις. Οδηγοί, ποδηλάτες και πεζοί θα ρυθμίζουν τα φανάρια με το smartphone ή το αυτοκίνητό τους. Ήδη υπάρχουν φανάρια με αισθητήρες, τα οποία είναι πάντα πράσινα για τους πεζούς, μέχρι να εντοπίσουν κάποιο αυτοκίνητο. Αντίστοιχα φανάρια υπάρχουν και γύρω από την Πλατεία Αριστοτέλους στη Θεσσαλονίκη. Δυστυχώς όμως τα διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα τα αποσυντονίζουν :/

* Ο Αιμίλιος Μάρκου και ο Αλέξης Πανταζής είναι συν-ιδρυτές της Hellas Direct

ΕΞΥΠΝΕΣ ΠΟΛΕΙΣ,

Σχόλια

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...

Home