Συνέντευξη με τον Στιβ Βρανάκη

Τετ α τετ με τον Executive Creative Director του Creative Lab της Google.

Συνέντευξη με τον Στιβ Βρανάκη

(η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στο deasy magazine -Ιούλιος 2014. Πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη Άνοιξη στους χώρους φιλοξενίας του προγράμματος Cosmote Startup)

Τα λόγια του μοιάζουν να είναι σε απόλυτη συνέπεια με τις πράξεις και τη διαδρομή του. Ενθουσιώδης, γεμάτος ενέργεια και πνεύμα ανήσυχο, ο Στιβ Βρανάκης (Executive Creative Director, Creative Lab, Google) δείχνει να είναι άνθρωπος που αγκαλιάζει τις εξελίξεις, δημιουργώντας προκλήσεις για τον ίδιο αλλά και τους ανθρώπους στους οποίους απευθύνεται. Είχαμε την ευκαιρία να τον συναντήσουμε λίγο μετά την ομιλία του στο πρόγραμμα νέας επιχειρηματικότητας της Cosmote, Cosmote StartUP και να μιλήσουμε για τη σχέση του με την τεχνολογία, τη νέα γενιά των Ελλήνων, το περιβάλλον εργασίας στην Google και πολλά ακόμη.  


Είκοσι χρόνια πριν…

Το 1993 θα μείνει όπως φαίνεται για πάντα χαραγμένο στην ζωή του Στιβ Βρανάκη, καθώς δύο γεγονότα θα τον οδηγήσουν σε ένα είδος… αποκάλυψης. Ίσως και επειδή ο ίδιος φαίνεται να είναι άνθρωπος που βλέπει αρκετά πιο μακριά από το μέσο όρο… «Η απόκτηση του πρώτου Macintosh θα μου δώσει τη δυνατότητα να εξελιχθώ από παραδοσιακό καλλιτέχνη σε graphic designer και ο υπολογιστής θα μου δώσει τη δυνατότητα να διοχετεύσω τη δημιουργικότητά μου ώστε να παράγω εισόδημα». Μερικούς μήνες αργότερα ακολούθησε η πρώτη του επαφή με το Internet. “Στο γραφείο που εργαζόμουν αναλάβαμε το λανσάρισμα ενός ISP (πάροχο υπηρεσιών Internet) στον Καναδά. Συνειδητοποίησα ότι εργαζόμουν για μια υπηρεσία που θα αφήσει σημαντικό αποτύπωμα στην κοινωνία συνολικά” μας αναφέρει, προσθέτοντας ότι «μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα είχα και στα χέρια μου και το hardware αλλά και το software για να συνδέσω τις ιδέες μου και να κάνω κάτι μεγαλύτερο από την καθημερινή μου εργασία».

Τα πράγματα πήραν το δρόμο τους και μετά από μερικά χρόνια ο Στιβ Βρανάκης θα αποτελέσει μέλος της ιδρυτικής ομάδας του διαφημιστικού γραφείου VCCP, μετακομίζοντας πλέον από τον Καναδά στην Αγγλία και αναλαμβάνοντας καθήκοντα καλλιτεχνικού διευθυντή της εταιρείας. Θα δουλέψει για μεγάλους λογαριασμούς και γνωστά ονόματα από διάφορες βιομηχανίες, αποσπώντας πολλές διακρίσεις, αποκτά τη φήμη του digital guru και η VCCP αναδεικνύεται σταδιακά ως ένα από τα μεγαλύτερα, ανεξάρτητα διαφημιστικά γραφεία της Αγγλίας. Και ξαφνικά εκεί που κάποιος στην ηλικία των 40 και μετά από 8 χρόνια στην ίδια εταιρεία θα επαναπαυόταν στις δάφνες του κατεβάζοντας ρυθμούς, ο Στιβ Βρανάκης παραιτείται το 2011.

«Ένιωθα την ανάγκη να κάνω κάτι που θα με βγάλει από τη βολή μου» σημειώνει. «Στην VCCP είχα εξελιχθεί σε μια μηχανή παραγωγής για pitching είτε με τους πελάτες είτε με τους συναδέλφους, όμως εγώ χρειαζόμουν να μάθω πράγματα και από άλλους ανθρώπους».

 

Creative Lab ground zero

Αυτές τις προκλήσεις και εσωτερικές αναζητήσεις τις βρίσκει στην Google, αναλαμβάνοντας το ρόλο να δημιουργήσει από το μηδέν το Creative Lab της εταιρείας, κατεβαίνοντας τρία επίπεδα στον τίτλο εργασίας του. «Δεν είμαι άνθρωπος που τον ενδιαφέρουν οι τίτλοι. Η νοοτροπία της Google (δεν με νοιάζει τι ήσουν εκεί έξω, εδώ είναι Google) μου έδωσε τις προκλήσεις που χρειαζόμουν. Στην Google είχα την ευκαιρία να βρεθώ σε ένα περιβάλλον με πραγματικές ιδιοφυίες, που υλοποιούν υπηρεσίες και λύσεις που αλλάζουν τον κόσμο. Έτσι λοιπόν ξεκίνησα να χτίζω μόνος μου το Creative Lab και αφού η εταιρεία με εμπιστεύτηκε, μπορούσα να γυρίσω πίσω και να της ζητήσω κόσμο, στελεχώνοντας σταδιακά την ομάδα μου.»  Τρία χρόνια μετά έχει εξελιχθεί σε Executive Creative Director της Google, συμμετέχοντας ενεργά σε πολλά από τα μεγάλα projects της εταιρείας, όπως το Chrome Web Lab, το YouTube Space Lab Channel, το Google Science Fair, το λανσάρισμα του Google+ και αρκετά ακόμη.

Ο ίδιος δεν απορρίπτει το παρελθόν, σημειώνοντας ότι «από όλα που έζησα στη διαφημιστική αγορά, έμαθα και από τα καλά και από τα κακά», ενώ δείχνει να έχει μια απέχθεια με τα συγκεκριμένα καθήκοντα σε ένα δημιουργικό, εργασιακό περιβάλλον. «Στη διαφημιστική αγορά της δεκαετίας των ‘00s, το περιβάλλον έμοιαζε ως γραμμή παραγωγής. Το προσωπικό είχε σαφείς ρόλους, αναλαμβάνοντας στο κομμάτι που αναλογούσε στη θέση του το εκάστοτε project. «Γιατί να είναι έτσι; Γιατί να μην ακολουθήσω μια καλή δημιουργική ιδέα κάποιου άλλου, πέρα από εμένα; Όσο και αν με πονάει, που δεν το σκέφτηκα εγώ».

Αυτό το διαδραστικό περιβάλλον βρήκε και εξέλιξε ο ίδιος στο Creative Lab. “Δημιουργήσαμε ένα περιβάλλον που προέρχεται από όλα τα κοινωνικά backgrounds, από όλες τις ηλικίες, καθρεφτίζοντας σε ένα βαθμό τι συμβαίνει πραγματικά στον κόσμο. Ακόμα και τους αποφοίτους που σε άλλους χώρους χρησιμοποιούνται για το φωτοτυπικό, εδώ τους δίνουμε τα πιο δύσκολα projects. Ναι, είμαι δίπλα τους για να τους κατευθύνω. Ο ενθουσιασμός τους, η μουσική που ακούν, η μόδα που ακολουθούν, τα πάθη τους είναι πολύτιμα προσόντα για να τους δώσεις ευκαιρίες. Με ένα μόνο στόχο πάντα, να προωθήσουμε τη δημιουργικότητά μας ακόμα παραπάνω”.

Κάπου εκεί στη συζήτησή μας συνειδητοποιώ ότι έχει λάμψει το πρόσωπό του. Και αυθόρμητα του το αναφέρω…


Οι άνθρωποι δεν είναι μόνο εμπορικές ευκαιρίες

«Ξέρεις κάτι, νιώθω ότι η δουλειά μου στην Google ή η πρόταση για το rebranding της Ελλάδας έχουν πολύ μεγαλύτερες προεκτάσεις. Τους ανθρώπους δεν πρέπει να τους βλέπεις μόνο ως εμπορικές ευκαιρίες» απαντάει. Για να συμπληρώσει, «γεμίζεις περισσότερο αν τους αντιμετωπίσεις ως ανθρώπους, αν χρησιμοποιήσεις τη δημιουργικότητά σου για να τους βοηθήσεις. Δεν χρειάζεται να είναι πάντα αγόρασε αυτό-πούλα το άλλο».

Κάπως έτσι ήρθε και η κουβέντα στη νέα γενιά και στις αλλαγές που συντελούνται στο παγκόσμιο περιβάλλον εργασίας. «Αν είσαι άνθρωπος που αγκαλιάζει τις προκλήσεις θα βρεις ευκαιρίες. Εξαρτάται αποκλειστικά από τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τα πράγματα» τονίζει στην ερώτησή μου ότι το 50% των επαγγελμάτων που θα υπάρχουν το 2020 λέγεται ότι δεν έχει δημιουργηθεί ακόμα. «Ένα πρώτο βήμα ώστε να προετοιμάσουμε τα παιδιά μας για τη νέα εποχή θα μπορούσε να είναι τα μαθήματα προγραμματισμού στο σχολείο, παράλληλα με τα υπόλοιπα μαθήματα» προσθέτει.

Από μία περυσινή συνέντευξή του σε γνωστό ελληνικό site είχα κρατήσει μια φράση που είχε αναφέρει. «Είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα περίοδο για να ζεις στην Ελλάδα» είχε τονίσει τότε, κατανοώντας βέβαια τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε είτε ως πολίτες της χώρας, είτε ως χώρα συνολικά. «Έχουμε μια μοναδική ευκαιρία με εφόδιο την τεχνολογία να αναδείξουμε την Ελλάδα στα επόμενα χρόνια ως ένα σύγχρονο, καινοτόμο πολιτισμό. Να γίνουμε ένα start-over nation. Δεν είναι ένα απλό σλόγκαν, χωρίς ουσία. Το αποδεικνύει ο πολύ μεγάλος αριθμός ταλαντούχων ανθρώπων και η απίστευτα μορφωμένη νέα γενιά μας. Μόλις πριν από λίγες ημέρες, σύμφωνα με τα στοιχεία του World Economic Forum η Ελλάδα κατατάσσεται στην 5η θέση στον κόσμο ως προς το επίπεδο των μηχανικών που διαθέτουμε. Αυτό είναι γεγονός, δεν είναι marketing»

Αυτή η βαθιά πίστη του στη νέα γενιά των Ελλήνων έχει κάνει τον Στιβ Βρανάκη να πιστεύει πάρα πολύ και κυρίως να υποστηρίζει ενεργά τις πρωτοβουλίες προώθησης της νεανικής επιχειρηματικότητας που υλοποιούνται στην Ελλάδα. «Πρέπει να συνεχίσουμε αυτές τις προσπάθειες. Πρωτοβουλίες, όπως αυτή που βρισκόμαστε σήμερα (σ.σ. Cosmote StartUP) είναι πολύ σημαντικές. Χρειάζεται να διατηρήσουμε αυτόν τον ρυθμό. Χρειαζόμαστε μερικά παραδείγματα επιτυχίας που θα λειτουργήσουν ως ιός στην ελληνική κοινωνία».

Και τι αντιπροτείνει στους νέους που φεύγουν από την Ελλάδα, αναζητώντας έναν καλύτερο προορισμό; «Αναγνωρίζω ότι υπάρχει ένα κλίμα που δημιουργεί απογοήτευση, έλλειψη υποστήριξης καλών ιδεών, αρκετά αντικειμενικά εμπόδια. Όλα αυτά σίγουρα πρέπει να τα βελτιώσουμε. Όμως, αυτό που έχω να προτείνω εγώ είναι ότι αν έχεις μια καλή ιδέα, μεγαλύτερη από τα σύνορα της χώρας μας, μείνε στην Ελλάδα και χρησιμοποίησέ τη ως.. βατήρα εκκίνησης για να ξεκινήσεις την επιχειρηματική σου προσπάθεια. Αν το ταλέντο και η υποδομή σου έχουν βάση την Ελλάδα, διατήρησέ το στη χώρα και κάνε την επέκτασή σου στο εξωτερικό. Συνέχισε να επενδύεις στο ταλέντο της χώρας μας. Μπορείς να δημιουργήσεις και στην Ελλάδα μια επιχείρηση που τα σύνορά της ξεπερνούν τα γεωγραφικά μας σύνορα».

STARTUPS,ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ,STEVE VRANAKIS,

Σχόλια

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...

Home