Εθισμοί

Εθισμοί

“Ένα πρεζάκι δεν το κόβει επειδή πιάσανε έναν ντίλερ”, λέει ο Ντέιβ Πελ, γραφιάς και άγγελος επενδυτής (ναι, ασυνήθιστος συνδυασμός αλλά στην Κοιλάδα όλα επιτρέπονται) και παρότι είναι κάπως άγαρμπος τρόπος να διατυπώσει κανείς το πρόβλημα, ο συντάκτης του NextDraft, στο κείμενό του για το “Medium”, “Το Πραγματικό Πρόβλημα της Τεχνολογίας” παρακάμπτει το θέμα της εβδομάδας, δηλαδή την κατάθεση του Μαρκ Ζάκερμπεργκ στην αμερικανική Βουλή και πάει κατευθείαν στην ουσία.

Ποια είναι η ουσία –και το “πραγματικό πρόβλημα της τεχνολογίας” για τον κ. Πελ; Ότι η τεχνολογία (και συγκεκριμένα το Ίντερνετ) έχει μπει τόσο πολύ στη ζωή μας που είναι πραγματικά αδύνατο να εντοπίσουμε το σημείο από το οποίο οι πράξεις μας παύουν να είναι ανεπηρέαστες από αυτή και αρχίζουν να υπαγορεύονται, κυρίως, από τον τρόπο που θέλουμε να μας προσλαμβάνουν οι άλλοι μέσω των ψηφιακών κοινοτήτων στις οποίες συμμετέχουμε. Και προς αποφυγή παρεξηγήσεων, δεν αναφέρεται μόνο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά σε κάθε ψηφιακό χώρο στον οποίο περνάμε ένα σημαντικό μέρος του χρόνου μας και/ή μας επηρεάζουν πολύ.

Βεβαίως ο “ντίλερ που πιάσανε” είναι ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ –δεν τον “πιάσανε” ακόμα αλλά αυτό που εννοεί ο συντάκτης του άρθρου (για την ακρίβεια, το λέει ευθαρσώς) είναι ότι ακόμα και αν το Facebook καταργηθεί λόγω αυτού ή κάποιου άλλου σκανδάλου, η ανάγκη μας για ύπαρξη online είναι πια τόσο έντονη που θα βρούμε κάτι άλλο να βάλουμε στη θέση του. Και παρότι δεν είμαι σίγουρος ότι θα χαρακτήριζα τον εαυτό μου “πρεζάκι”, η αλήθεια είναι ότι από το 1994 που άρχισα να χρησιμοποιώ συστηματικά τα online συστήματα, δε σταμάτησα ποτέ να χρησιμοποιώ φανατικά κάποιο από αυτά –και σε αυτά που δε συμμετείχα, τα παρακολουθούσα μανιωδώς σαν λέρκερ.

Ακόμα δεν έχω καταλήξει ωστόσο αν αυτό είναι υποχρεωτικά κακό. Θέλω να πω, στο μέτρο που η συμμετοχή μας στα online συστήματα είναι έκφραση της κοινωνικότητάς μας και στο μέτρο που δεν αποκλείει τις άλλες εκφάνσεις της (πιο απλά: στο μέτρο που η ονλάιν επικοινωνία δεν είναι ανισόρροπα ποσοτικά ή ποιοτικά σε βάρος της ζωντανής) γιατί να πρέπει να είναι πρόβλημα και δη “το πραγματικό πρόβλημα”; Προσωπικά, θα θεωρούσα το ψηφιακό χάσμα πολύ σοβαρότερο πρόβλημα –και όχι μόνο μεταξύ χωρών: η άνοδος του λαϊκισμού τα τελευταία χρόνια σαφώς οφείλεται και σε αυτό, αν όχι κυρίως σ’ αυτό!

Για μια ακόμα φορά ακούγομαι σαν απολογητής της τεχνολογίας. Όμως πραγματικά δεν πιστεύω ότι η τεχνολογία χρειάζεται απολογητή, κυρίως επειδή η τεχνολογία μας συνοδεύει από την εποχή που ζούσαμε στις σπηλιές. Είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι όλων των πολιτισμών που έχουμε δημιουργήσει, ο τρόπος που έχουμε για να αλληλεπιδρούμε με το περιβάλλον μας και για να το αντιλαμβανόμαστε. Και βεβαίως έχει προβλήματα, επειδή εμείς έχουμε προβλήματα και τα προβάλλουμε σε όλες μας τις εκδηλώσεις –η γκρίνια για το πόσο άσχημα έχει επηρεάσει τη ζωή μας η τεχνολογία είναι κατά βάση ανόητη: αν δε μας αρέσει ο τρόπος που χρησιμοποιούμε τα εργαλεία μας, η μόνη λογική επιλογή είναι να τον αλλάξουμε.

Σχόλια

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...

Home