Σε ένα νέο σταυροδρόμι η Huawei

Σε ένα νέο σταυροδρόμι η Huawei

Κατά τη γνώμη μου, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα σημεία των συναντήσεων με τα υψηλόβαθμα στελέχη εταιρειών τεχνολογίας είναι η αποκωδικοποίηση της ρητορικής που χρησιμοποιούν. Στην περίπτωση της Huawei το είχα επιχειρήσει πριν δύο χρόνια, όταν και είχα επισκεφθεί (μαζί με άλλους δημοσιογράφους από την Ευρώπη) τα κεντρικά στρατηγεία της σε Σενζέν και Σαγκάη στην Κίνα. Τότε είχα απομονώσει φράσεις από τα στελέχη που είχαμε συναντήσει, που πίστευα ότι μας έδιναν μια εικόνα για το βασικό άξονα της στρατηγικής της τα αμέσως επόμενα χρόνια. Χρησιμοποιώντας όρους, όπως «prestigious brand», “premium brand” οι άνθρωποι της Huawei έδειχναν ότι ο πήχης που είχαν θέσει ήταν να αναρριχηθεί το όνομα της εταιρείας στα ίδια επίπεδα με τα άλλα μεγάλα ονόματα της αγοράς (Apple, Samsung κλπ). Δύο χρόνια μετά, με μερικά εξαιρετικά smartphones, με συνεργασίες με ονόματα, όπως η Leica, ο σχεδιαστικός οίκος Porsche Design, η Pantone, ο στόχος αυτός φαίνεται να έχει επιτευχθεί.

Άρα ίσως να ήρθε η στιγμή για μια στροφή προς μια νέα αφήγηση, ένα νέο όραμα, ένα νέο στόχο για τη Huawei. Αυτό το όραμα έχουμε την αίσθηση ότι μοιράστηκαν εκ νέου τα στελέχη της εταιρείας στο ταξίδι που πραγματοποίησε αντιπροσωπεία δημοσιογράφων πριν από μερικές ημέρες στην Φινλανδία. Ποια είναι η σχέση της Huawei με τη χώρα των ταράνδων και του Άγιου Βασίλη; Η κινέζικη εταιρεία διατηρεί εκεί δύο Κέντρα Έρευνας και Ανάπτυξης: ένα στο Ελσίνκι και ένα, 180 χιλιόμετρα βορειότερα, στο Τάμπερε. Εκεί λοιπόν, παράλληλα με την επίσκεψή μας στα ερευνητικά κέντρα, είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε λίγο καλύτερα την κινέζικη εταιρεία.

 

Ποια είναι η Huawei

Όλα ξεκίνησαν σ’ αυτό το κτίριο, το 1987…

 

Η Huawei Technologies ξεκινάει τη λειτουργία της, με αντικείμενο δραστηριότητας τον τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό, χάρη σε μια χρηματοδότηση πέντε φίλων και ύψους 5.000 δολαρίων που πιστεύουν την ιδέα του Ren Zhengfei (Ρεν Ζενφέι αν δεν κάνουμε λάθος στην μεταφορά του ονόματος στα ελληνικά).

Από τότε μέχρι σήμερα, 30 χρόνια μετά η εταιρεία έχει αναδειχθεί σε ένα τεράστιο μέγεθος (ακόμα και για τα παγκόσμια δεδομένα) στο χώρο των τηλεπικοινωνιών. Απασχολεί 180.000 υπαλλήλους, ο τζίρος της για το 2016 έφθασε τα 74 δισ. δολάρια, ενώ περίπου το 1/3 των κατοίκων σε όλο τον κόσμο συνδέεται χάρη σε εξοπλισμό της εταιρείας. Ομολογουμένως πρόκειται για μια εκρηκτική ανάπτυξη, η οποία αποδίδεται σε ένα μεγάλο βαθμό στη δέσμευση της εταιρείας σε έρευνα και ανάπτυξη αλλά και σε δύο στοιχεία που αφορούν τη λειτουργική δομή της: το γεγονός ότι η εταιρεία ανήκει στους υπαλλήλους της, όπως σημείωσε o David -Dohyung Kim (Ντέιβιντ Κιμ) στη διάρκεια της ομιλίας του αλλά και το μοντέλο του rotating CEO που έχει υιοθετήσει. Συγκεκριμένα, ως προς το μοντέλο ιδιοκτησίας η Huawei θεωρεί ότι λειτουργεί υπέρ της καινοτομίας και όχι του κέρδους, όπως θα συνέβαινε αν η εταιρεία ήταν εισηγμένη στο Χρηματιστήριο. Ως προς το μοντέλο του rotating CEO, για τη συγκεκριμένη θέση έχουν επιλεγεί 3 πρόσωπα, τα οποία κάθε 6 μήνες εναλλάσσονται από την «καρέκλα» του διευθύνοντος συμβούλου. Σύμφωνα με τον κ. Kim αυτό το μοντέλο φέρνει συνεχώς ένα νέο αέρα και μια διαφορετική φιλοσοφία που βασίζεται στα προσόντα του εκάστοτε προσώπου.

Εκτός από την αύξηση του μεγέθους της Huawei, ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί τα τελευταία χρόνια στην αύξηση της αξίας της εταιρείας και του ονόματός της. Ο κ. Kim ανέφερε ότι η προσπάθεια αυτή έχει θετικά αποτελέσματα («μεγαλώνουμε πιο γρήγορα ως αξία εταιρείας» ήταν τα ακριβή του λόγια) και προς επιβεβαίωσή του έρχεται η θέση 72 στην κατάταξη Top-100 της Interband, ως προς τα 100 μεγαλύτερα brands παγκοσμίως, ανεξαρτήτως δραστηριότητας (16 θέσεις πιο ψηλά σε σχέση με ένα χρόνο πριν).    

 

Η Huawei ακολουθεί το δικό της μονοπάτι

Έχω την αίσθηση ότι αυτό ήταν το κυρίαρχο μήνυμα της Huawei στο Ελσίνκι. Η εταιρεία νιώθει ότι έχει μεγαλώσει αρκετά ως μέγεθος και ως αξία (που αναφέραμε προηγουμένως), ότι έχει αποκτήσει ένα τεράστιο κοινό, ότι ήρθε ο καιρός να κάνει το επόμενο βήμα. Να χαράξει τη δική της πορεία και την αποκλειστικά δική της στρατηγική, με προϊόντα και λύσεις που διαφοροποιούνται από τον ανταγωνισμό. Πως θα μετουσιωθεί η συγκεκριμένη στρατηγική, τουλάχιστον στο επίπεδο των καταναλωτικών προϊόντων; Σε αρχικό στάδιο, όπως τουλάχιστον αντιληφθήκαμε στη Φινλανδία, πάνω σε δύο άξονες: στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης και στις cloud υπηρεσίες.

Ως προς την τεχνητή νοημοσύνη (θα αναφερθούμε εκτενέστερα σε επόμενο άρθρο μας) η Huawei θεωρεί (και σίγουρα θα τη δούμε να επιμένει στο μέλλον) ότι η δική της λύση «ΑΙ on device» (τεχνητή νοημοσύνη στη συσκευή) υπερέχει του ανταγωνισμού, όπως π.χ. της Google, όπου τα δεδομένα αποθηκεύονται στο σύννεφο (AI on cloud). Κάποια πρώτα δείγματα της συγκεκριμένης στρατηγικής έρχονται με το νέο επεξεργαστή Kirin 970 που φοράει το καινούργιο smartphone Mate 10. Ανάμεσα σ’ αυτά τα δείγματα είναι το πως η συσκευή «μαθαίνει» τις συνήθειες του χρήστη, αφιερώνοντας επεξεργαστικούς πόρους στις εφαρμογές που χρησιμοποιεί πιο συχνά ή στον τρόπο με τον οποίο αναγνωρίζει η κάμερα το αντικείμενο που φωτογραφίζει ο χρήστης με αποτέλεσμα να προσαρμόζει αυτόματα τις απαραίτητες ρυθμίσεις για καλύτερο αποτέλεσμα.

O Christophe Coutelle, Marketing Vice President for Software, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης.

Τα βασικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του AI on device έναντι του AI on cloud είναι ότι δεν παρουσιάζονται καθυστερήσεις στη λειτουργία της τεχνητής νοημοσύνης, δεν υπάρχει εξάρτηση από το δίκτυο (κινητής ή WiFi). Ο χρήστης μπορεί να απολαμβάνει λειτουργίες τεχνητής νοημοσύνης ακόμα και σε σημεία που δεν υπάρχει σήμα. Οι άνθρωποι της εταιρείας τόνισαν αρκετές φορές ότι η Huawei είναι προσηλωμένη στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης και θα δώσουν έμφαση τόσο σε νέα χαρακτηριστικά όσο και στο πως η τεχνητή νοημοσύνη θα συνδεθεί με τον καταναλωτή. Το δεύτερο είναι ενδεχομένως πιο σημαντικό, αφού το πεδίο «τεχνητή νοημοσύνη» συγκεντρώνει αρκετές ενστάσεις, οπότε λογικά θα δούμε την κινέζικη εταιρεία να αναλαμβάνει και το ρόλο «εκπαίδευσης του καταναλωτή», ώστε να ξεπεράσει τις όποιες φοβίες του.

 Ως προς το δεύτερο πεδίο, αυτό των cloud υπηρεσιών, η Huawei δείχνει αποφασισμένη να ενδυναμώσει τη σχέση της με τον καταναλωτή και σ’ αυτό το επίπεδο. Γεγονός είναι ότι η Huawei έχει 300 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες στις δικές της cloud υπηρεσίες, ωστόσο η πλειοψηφία τους προέρχεται από την Κίνα. Για παράδειγμα στην Ευρώπη οι εγγεγραμμένοι χρήστες είναι μόλις 13,7 εκατομμύρια. Αντίστοιχα, στην Κίνα, μόνο οι καθημερινοί ενεργοί χρήστες ξεπερνούν τα 65 εκατομμύρια, το σύνολο των downloads έχει ξεπεράσει τα 90 δισ. την τελευταία χρονιά, ενώ στο κατάστημα εφαρμογών ανέβηκαν 20.000 νέα apps το 2016.

Στη Φινλανδία έγινε γνωστό ότι η εταιρεία ξεκινάει κάλεσμα προς developers εφαρμογών σε όλο τον κόσμο να μπουν στο οικοσύστημά της, ενώ ταυτόχρονα θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση και στην εκπαίδευση του καταναλωτή για τα πλεονεκτήματα των δικών της λύσεων. Μάλιστα, ίσως και σε μια κίνηση που είχε ως στόχο να κατευνάσει τις όποιες ανησυχίες σε ότι αφορά την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων, τονίστηκε τόσο ότι τα προσωπικά δεδομένα των ευρωπαίων χρηστών (φωτογραφίες, αρχεία κ.λπ) δεν θα «βγαίνουν» εκτός Ευρώπης, όσο και η αυστηρή πολιτική στον τομέα της ασφάλειας.

Αν λοιπόν τα δύο προηγούμενα χρόνια ο στόχος ήταν η Huawei να γίνει ισότιμο μέλος της παρέας των υπόλοιπων μεγάλων ονομάτων, τώρα πλέον έχει τοποθετηθεί ακόμα πιο ψηλά: να γίνει ένα ξεχωριστό (iconic, όπως ήταν ο ακριβής όρος που χρησιμοποιήθηκε) όνομα: με τη δική της κατεύθυνση, τα δικά της πλεονεκτήματα, το δικό της οικοσύστημα. Σε μερικά χρόνια θα ξέρουμε αν η Huawei κατάφερε να περάσει και αυτόν τον πήχη που έχει βάλει στον εαυτό της.

Σχόλια

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...

Home