Facebook ή κλειδαρότρυπα;

Η συζήτηση για τα προσωπικά μας δεδομένα στο FB άνοιξε και πάλι!

Facebook ή κλειδαρότρυπα;

Έπειτα από 6 χρόνια λειτουργίας, το Facebook παρουσιάζεται ακόμη ως η έκρηξη του υπερκαινοφανούς, μετρώντας πλέον 400 εκατομμύρια χρήστες σε όλο το πλανήτη, αριθμός εκθετικά αυξανόμενος και συσχετισμένος όχι μόνο με τους νέους λογαριασμούς και τα κέρδη αλλά και με τα δεδομένα τα οποία δημοσιοποιούνται στο δίκτυο.

Πρόσφατη έρευνα, που πραγματοποιήθηκε σε 1.588 χρήστες του δημοφιλούς κοινωνικού δικτύου  έδειξε ότι το 60% σκέφτονται σοβαρά να διαγράψουν το προφίλ τους μετά την ανακοίνωση των αλλαγών σε θέματα ασφάλειας και προστασίας των δεδομένων. Για την ακρίβεια, στοιχεία λογαριασμών όπως όνομα, φωτογραφίες προφίλ, τόπος διαμονής, λίστα φίλων και σελίδες στις οποίες γίνεται μέλος ο χρήστης  θα βρίσκονται εκτεθειμένα σε όλο το κυβερνοχώρο, με το απόρρητο να μην υφίσταται πια ως επιλογή.

Ο Mark Zuckerberg  παίρνει θέση για τις νέες αλλαγές και δηλώνει ότι  προτεραιότητα του είναι να δημιουργήσει έναν καλύτερο κόσμο, όσο πιο ανοιχτό και συνδεδεμένο γίνεται. Αρνείται οποιοδήποτε βιασμό προσωπικών δεδομένων και υποστηρίζει ότι εάν δημιουργούσε σήμερα ένα κοινωνικό δίκτυο θα το έκανε προσβάσιμο σε όλους. Επιπλέον, τονίζει ότι το Facebook ακολουθεί τις αλλαγές της κοινωνίας, ξεχνώντας  όμως ότι  από μόνο του αποτελεί σημαντικό παράγοντα κοινωνικών αλλαγών.

Παράλληλα δηλώνει ότι ως κοινωνικό δίκτυο και επιχείρηση θα πρέπει να είναι καινοτόμο και συνεχώς εξελισσόμενο, αποδίδοντας έτσι τις αλλαγές σε αποτέλεσμα  ενημέρωσης του συστήματος. Θέτει ως παράδειγμα την μεγάλη εξέλιξη και την αύξηση των χρηστών των blogs, τα οποία είναι κατά βάση προσβάσιμα από όλους τους χρήστες του διαδικτύου, γεγονός που έχει χαρακτηριστεί ως λανθασμένο μέτρο σύγκρισης αφού τα blogs εξυπηρετούν άλλες μορφές δικτύωσης.

Καταιγίδα διαμαρτυριών ξεκίνησε από εταιρίες, γερουσιαστές και οργανώσεις όπως το Electronic privacy information center, κέντρο ειδικό σε θέματα απορρήτου σχετικά με το διαδίκτυο. Η Ευρωπαϊκή Ένωση ζήτησε από Google, Yahoo και  Microsoft να αποδείξουν ότι τα αποτελέσματα στις μηχανές αναζήτησης συλλέγονται ανώνυμα, δεδομένου ότι τα στοιχεία των χρηστών του Facebook παρουσιάζονται όλο και πιο συχνά στις συγκεκριμένες ιστοσελίδες. Άμεση απόρροια, η δημιουργία site όπως το www.quitfacebookday.com τα οποία προτείνουν την μαζική αποχώρηση από το Facebook καθώς επίσης και ιστοχώρων που σου δίνουν την δυνατότητα να ελέγξεις καλύτερα τις ρυθμίσεις απορρήτου σου.

Μεγάλο κύμα αντιδράσεων έχει δημιουργηθεί και από τους ίδιους τους χρήστες , οι οποίοι δεν φαίνεται να πείθονται από επιφανειακές εξηγήσεις και ποικίλες ιστορίες  με τις οποίες η εταιρία ίσως προσπαθεί να αλλάξει στρατηγική. Δεδομένου ότι εδώ και χρόνια υπόσχονται στους χρήστες  το απόρρητο των πληροφοριών που διακινούνται στο κοινωνικό δίκτυο και το δικαίωμα της επιλογής του ποιος θα μπορεί να βλέπει αυτές τις πληροφορίες, οποιαδήποτε αλλαγή θεωρείται ύποπτη, πόσο μάλλον όταν θέτουν ως λόγο την άνοδο της δημοτικότητας των blogs.

Ήδη πολλά σενάρια έχουν αρχίσει να δημιουργούνται τείνοντας στο ότι ο οικονομικός κολοσσός εξυπηρετεί πλέον σκοπούς μεγάλης διαφημιστικής εταιρίας και όχι κοινωνικού δικτύου. Το Facebook αποθηκεύει εδώ και  χρόνια όλες τις προσωπικές συνήθειες και προτιμήσεις  400 εκατομμυρίων ανθρώπων τα οποία αξίζουν μία περιουσία για τον κόσμο της  στοχευόμενης διαφήμισης. Αλλάζοντας  τους κανονισμούς του απορρήτου και δημοσιοποιώντας προσωπικά στοιχεία, μπορούν να πουλήσουν ευκολότερα και σχεδόν ανέξοδα τα δεδομένα.

Από πολλούς οι κινήσεις του Zuckerberg και η παραβίαση πολλών νόμων προστασίας χαρακτηρίζονται αλαζονικές και επίφοβες γι'αυτό και ίσως είναι η ώρα να επανεξετάσει το θέμα της προσωπικών δεδομένων ως μέρος της ανθρώπινης ύπαρξης και όχι ως άλλο ένα προϊόν marketing. Όμως μήπως και οι ίδιοι οι χρήστες έχουν υπερβεί τα όρια; Ένα άλλο ζήτημα που προκύπτει είναι εάν οι άνθρωποι έχουν εξαπατηθεί ή έχουν επιλέξει ελεύθερα να ακολουθήσουν τον Zuckerberg στον δρόμο της άρσης του απορρήτου αντιλαμβανόμενοι πιθανά οφέλη, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την τάση του ανθρώπου να θέλει να γίνει διάσημος με οποιαδήποτε αντίτιμο.  

Οι ισορροπίες είναι λεπτές και ο χρόνος θα δείξει εάν ο επιχειρηματικός κολοσσός θα καταφέρει να απογειωθεί σε επίπεδα πέρα από κάθε φαντασία, μακριά από τα πρόθυρα του θανάτου ή θα καταστραφεί ακολουθώντας την καθοδική πορεία άλλων μεγάλων κοινωνικών δικτύων.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι το Facebook δεν μπορεί να μας προστατεύσει από τους ίδιους μας τους εαυτούς. Το να χρησιμοποιείς ένα κοινωνικό δίκτυο και να ανεβάζεις προσωπικά δεδομένα στο internet είναι σαν να αφήνεις τα κλειδιά του σπιτιού σου πάνω στην πόρτα. Ρισκάρεις τις συνέπειες και απολαμβάνεις τα προνόμια. Θα επέτρεπες όμως στο 100% των ηλεκτρονικών σου φίλων να περιηγηθούν μέσα στο σπίτι σου;

PRIVACY,FACEBOOK,

Σχόλια

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...

Home