Facebook: η νέα America OnLine;

Facebook: η νέα America OnLine;

Όπως ήταν αναμενόμενο, τα νέα features του Facebook αντιμετωπίστηκαν με μια σειρά από αντιδράσεις που ποικίλλουν από την πλήρη αδιαφορία ως την οργή –οι άνθρωποι είναι πλάσματα που αξιολογούν πολύ σοβαρά τις συνήθειές τους και κάθε τι που τις απειλεί συνήθως γίνεται δεκτό, τουλάχιστον με δυσπιστία. Μια πιο ενδιαφέρουσα διάσταση, ωστόσο, θίγει ο Ντέιβιντ Στρομ του Read Write Web στο άρθρο του «Facebook, η καινούρια America OnLine» το οποίο υπάρχει εδώ. Αυτό που επισημαίνει ο κ. Στρομ, με αφορμή τις περιβόητες αλλαγές στο δημοφιλές SNS, είναι ότι η Facebook προσπαθεί να δημιουργήσει στην ουσία ένα «Ίντερνετ-μέσα-στο-Ίντερνετ» και κατ’ αυτόν τον τρόπο θυμίζει την πάλαι ποτέ ισχυρή AOL.

Η αναλογία έχει ενδιαφέρον καθώς, αν εξαιρέσει κανείς ορισμένες τεχνικές λεπτομέρειες, ίσως τελικά ο κ. Στρομ να έχει δίκιο: όλες οι κινήσεις του Facebook δείχνουν όντως μια στρατηγική περιχαράκωσης των χρηστών μέσα στα τείχη του και οι τελευταίες αλλαγές (όχι τόσο στο interface, όσο στον συνδυασμό με διάφορα είδη περιεχομένου όπως οι ταινίες, η μουσική, τα βιβλία και η αρθρογραφία) εντείνουν ακόμα περισσότερο αυτή την αίσθηση (βλ. και το σχετικό πρόσφατο άρθρο περί της δυνατότητας «subscribe»). Ακόμα περισσότερο την κατεύθυνση αυτή τονίζει το πόσο η εταιρεία προωθεί το ΑΡΙ της, σπρώχνοντας όλο και περισσότερους developers στο να φτιάχνουν εφαρμογές για το δικό της περιβάλλον –ας μην ξεχνάμε ότι μετά το Facebook άρχισε να μπαίνει ευρύτερα στο λεξιλόγιο του κόσμο των υπολογιστών η λέξη «οικοσύστημα».

Βεβαίως η AOL δεν προερχόταν από το Ίντερνετ –ήταν μια τεράστια BBS (για όσους τις θυμούνται) η οποία ναι μεν έφτασε κάποτε τα 30 εκατομμύρια χρήστες όμως δεν κατάφερε να σταθεί αντιμέτωπη με το ιστορικό φαινόμενο στο οποίο εξελίχθηκε το Δίκτυο. Το Facebook αντίθετα, είναι κομμάτι του Ίντερνετ και οι δημιουργοί του οφείλουν να ξέρουν ότι αυτό που στην ουσία προτείνουν μπορεί να μην ξενίσει ένα μεγάλο ποσοστό των χρηστών τους αλλά σίγουρα θα οδηγήσει αρκετούς από αυτούς στο να αρχίσουν να εγκαταλείπουν σιγά-σιγά το συγκεκριμένο περιβάλλον· κάποιες από τις διαστάσεις των τελευταίων features σίγουρα έχουν κάνει κάποιους να το σκέφτονται καθώς το ticker της δραστηριότητας φίλων και γνωστών γεμίζει ασταμάτητα με πληροφορίες είτε άχρηστες είτε δυνητικά ενοχλητικές τόσο γι αυτόν που τις δημοσιεύει (ενίοτε χωρίς να το ξέρει), είτε γι αυτούς που τις διαβάζουν.

Θα εξελιχθεί όντως το Facebook σε μια άλλη America OnLine όπως πιθανολογεί ο κ. Στρομ; Όπως έγραψα παραπάνω, οι δύο εταιρείες προέρχονται από δύο διαφορετικούς κόσμους, κινούνται σε δύο διαφορετικές εποχές και, τώρα πια, βρίσκονται και σε διαφορετικές κλίμακες βάσης χρηστών· η AOL δεν έπιασε ποτέ τα μεγέθη του Facebook, αν και οι δικοί της χρήστες πλήρωναν κάθε μήνα πραγματικά λεφτά. Επειδή, ωστόσο, οι άνθρωποι εκτός από πλάσματα της συνήθειας είναι και πλάσματα που άγονται και φέρονται από τις αδυναμίες τους και επειδή οι ανθρώπινες αδυναμίες, ειδικά αν φτάσει κανείς στον βαθμό επιτυχίας του Μαρκ Ζούκερμπεργκ, είναι λίγο πολύ συγκεκριμένες, δε θα είναι και τόσο απίθανο αν συμβεί.

 

ΥΓ: Αν και συχνά εκφράζομαι με σκεπτικισμό κατά της Facebook και με υπέρ το δέον ανοχή υπέρ της Google, έχω επίγνωση ότι αν στο παραπάνω κείμενο αλλάξει κανείς τη λέξη «Facebook» με τη λέξη «Google» και το όνομα «Μαρκ Ζούκερμπεργκ» με το όνομα «Λάρι Πείτζ» το νόημα θα είναι ακριβώς το ίδιο. Αν, ωστόσο, είναι η Google αυτή που θα ακολουθήσει τη μοίρα της AOL, ας είναι. Τίποτα δεν είναι μεγαλύτερο από το Ίντερνετ...

 

FACEBOOK,AOL,

Σχόλια

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...

Home