Startups που καλύπτουν ανάγκες και όνειρα

Startups που καλύπτουν ανάγκες και όνειρα

Επανέρχομαι στο θέμα της εκπαίδευσης, όπως στο Ideacast 11/10/2012, με κάποια παραδείγματα που επιβεβαιώνουν την άποψη, ότι πρόκειται για ένα κίνημα (ξέρετε πόσο υποφέρουν οι οικονομίες από την έλλειψη σύγχρονης εκπαίδευσης; ψάξτε λίγο τις αναφορές του ΟΟΣΑ και θα καταλάβετε ...ίσως...γιατί η εκπαίδευση απουσιάζει από τη σύγχρονη ατζέντα των κυβερνήσεων).... Το πρώτο παράδειγμα από το άρθρο του gigaom για το online learning startup Udemy και η είδηση είναι ότι οι προμηθευτές-καθηγητές του site θα έχουν εισόδημα τουλάχιστον 10.000 δολλάρια. Να και η άλλη πλευρά της επιχείρησης, πως δένει μαζί της προμηθευτές και ωφελεί διπλά την κοινωνία. Απλά πράγματα ανοιχτής επιχειρηματικότητας, δύσκολα στην Ελλάδα μας.... Το δεύτερο παράδειγμα από το άρθρο του entrepreneur.com αναδεικνύει τρεις δημιουργούς 25 ετών (οι χρήστες αλλάζουν την αγορά!!) που ίδρυσαν το InstaEDU με το στόχο να κάνουν προσιτή σε όλους τους μαθητές την ένας-προς-έναν εκπαίδευση.

Η εκπαίδευση αποτελεί σήμερα ένα niche market για τα startups, αλλά ένα μεγάλο στοίχημα για την κοινωνία. Το κατά πόσο θα αλλάξουμε το υπάρχον competence and skills σύστημα, πως θα χρησιμοποιήσουμε τις νέες τεχνολογίες, πως θα ξαναγίνει δημιουργική η τάξη και θα ανθίσουν μυαλά είναι το στοίχημα που θα κρίνει πως θα ζήσουν οι επόμενες γενιές. Το πρόβλημα δεν είναι μόνο Ελληνικό. Διάβαζα ότι στην Αριζόνα με 45.000 νομικούς αποφοίτους, υπάρχουν μόλις 25.000 θέσεις εργασίας στον κλάδο. Δυστυχώς λίγοι έχουν καταλάβει το μέγεθος του προβλήματος. Εδώ στην Ελλάδα συζητούμε ακόμη την πολιτική πλευρά... όπως σε όλα!

Το τρίτο παράδειγμα είναι ίσως το πιο συγκινητικό: είναι το Rocket21 που αναδεικνύει τα “μεγάλα όνειρα” των παιδιών και τα ενώνει με το μέλλον, στο πρόσωπο διακεκριμένων ανθρώπων από όλο τον κόσμο. Η Jodell Seagrave, Πρόεδρος αυτού του startup είναι μια καταξιωμένη επαγγελματίας, μεγαλη σε ηλικία και αναδεικνύει στην πράξη το λεγόμενο technology for good… Oι άνθρωποι που διδάσκουν και κοουτσάρουν τα παιδιά στο Rocket21 δεν παίρνουν κρατικά επιδόματα, πληρώνονται ως προμηθευτές. Αλλά πόσο μεγάλη είναι η προστιθέμενη αξία που δίνουν... Οι Millenials και οι Generation Y θα αλλάξουν τον κόσμο; Δεν ξέρω, ίσως είναι απλά σήμερα στο hype, θα το δούμε. Σίγουρα όμως έχουν την ευκαιρία. Είναι πραγματικοί ψηφιακοί πολίτες και καταναλωτές. Είναι διαδικτυωμένοι και πληροφορημένοι. Δεν είναι (υπο)ταγμένοι στις συνήθειες του παρελθόντος. Βλέπουν τον κόσμο διαφορετικά και μπορούν να φέρουν θετική αλλαγή. Είναι εκείνοι που καλύπτουν κενά στην αγορά, όπως το παράδειγμα του identified.com για να βοηθήσει την αγορά εργασίας. Για να δούμε....

Είτε στον αγροτικό τομέα, είτε στις εξαγωγικές επιχειρήσεις, είτε στη λιανική και το ηλεκτρονικό εμπόριο υπάρχουν μεγάλες αναξιοποίητες ευκαιρίες. Σήμερα ο καταναλωτής δεν είναι ένας κωδικός σε database τιμολογίων, αλλά αποκτά νέο νόημα με βάση το identity, το location, το usage. Οι εταιρίες στην Ελλάδα είναι ανέτοιμες να τον σερβίρουν και να δημιουργήσουν ένα ολοκληρωμένο σύστημα εμπειρικής εξυπηρέτησης. Δεν μαθαίνουν από τα tips του foursquare, τις βάσεις δεδομένων των maps-location based εφαρμογών και είναι λίγα ακόμη τα B2B παραδείγματα των startup companies ή των developers που πωλούν βοηθητικές εφαρμογές. Αλλά τι είναι όλα αυτά; Είναι ανάγκες ανθρώπων, που θα ήθελαν σε real-time χρόνο να παίρνουν ένα προϊόν με λογική τιμή και μεγάλη θετική υπηρεσία. Ψιλο-πράγματα που θα έλεγε κι ένας φίλος μου ειρωνικά. Αλλά ακριβώς αυτό είναι το νόημα των νέων επιχειρήσεων, να καλύψουν ανάγκες και όνειρα. Το έχω ξαναγράψει: οτιδήποτε δεν υπάρχει γύρω σας, είναι εν δυνάμει ευκαιρία επιχειρηματικής δημιουργίας.

Οσο η startup σκηνή στην Ελλάδα κινείται με το mindset του μηχανικού – προγραμματιστή – UX – designer – social apps δεν θα έχει μεγάλη ανάπτυξη. Συγνώμη που θα το πω, αλλά δεν μας λείπει η ανταγωνιστικότητα σε τεχνικές γνώσεις, αλλά επιχειρηματικές ιδέες που ανατρέπουν και ξαναδημιουργούν αγορές με παγκόσμιο προσανατολισμό. Δεν είναι το θέμα αν θα γίνουμε Silicon Valley (sic) αλλά αν θα δημιουργηθούν ικανές δουλειές που θα συντηρήσουν ταλέντο στη χώρα, για να δουλεύει σε διεθνές επίπεδο. Μεγάλο και δύσκολο; Ναι, αλλά η μόνη λύση. Τα online education startups ενώνουν στη δημιουργία τους άνθρωπους από πολλαπλά background και έτσι δεν ισχύει το “είμαι επαγγελματίας ΧΧ χρόνια στον τάδε χώρο και θα κάνω κάτι σχετικό” (ίσως το μεγαλύτερο λάθος ξεκίνημα). Δεν υπάρχει μεγαλύτερο παράδειγμα για ότι λέω από την Ελληνική αγορά ICT.

Είναι γνωστό ότι η χώρα μας έχει μακρά φήμη στην παραγωγή εξειδικευμένου τεχνικά ταλέντου μηχανικών, ραδιοτεχνικών, προγραμματιστών κλπ σε επίπεδο PhD ή master’s. Μια αγορά που είναι περίπου στα 6,5 δις, που γίνονταν τα τελευταία χρόνια αρκετές επενδυτικές κινήσεις, είναι το απόλυτο talent pool για να παραχθούν τεχνικά έργα, να φτιαχτούν πλατφόρμες και να πωλούνται ως white labeling σε όλο τον κόσμο. Πόσοι απόφοιτοι του ΕΜΠ μπορεί να βρουν δουλειά στο San Jose αν μείνουν στη λογική της αγοράς τους (1.000, 2.000;); Και μετά; Γιατί αυτός ο τεχνικός κόσμος δεν αλλάζει ρότα στη χρήση του τεχνολογικού competence που κατέχει, δημιουργώντας συνεργασίες με wannabe-startups-creators για να καλύψει νέες αγορές; Συνδέστε παρακαλώ το νόημα των λόγων μου για την εκπαίδευση με αυτό τον εγκλωβισμό στο mindset του “μεγάλωσα και εκπαιδεύτηκα στην Χ αγορά”. Τα όνειρα όμως και οι ανάγκες των πολιτών-καταναλωτών δεν παρακολουθούν αγορές, αλλά εξελίσσονται.

Είναι ωραίο, ελπιδοφόρο και περήφανο να διαβάζεις στο cnn.com Can the digital revolution rescue Greece from economic crisis?” αλλά δεν είναι εκεί η ευκαιρία αλλαγής. Τα νέα ταλέντα βεβαίως μπορούν να ρισκάρουν και να αξιοποιήσουν τις τεχνολογικές τους γνώσεις, αλλά η τεχνολογία από μόνη της δεν θα φέρει –φοβάμαι– βιώσιμα επιχειρηματικά σχήματα. Αν ένα B2B startup με καλή ομάδα και ιδέες κάνει τζίρο 200.000 ευρώ σε 2 χρόνια, αφαιρώντας τους φόρους, τα operating expenses και το cost of sales/εργατοώρες κλπ, θα καλύπτει ένα basic income. Είναι αρκετό αυτό για να επανεπενδύουν οι μέτοχοι στην επιχείρηση, ή για να δημιουργείται κεφαλαιακό απόθεμα στην οικονομία, που θα στέλνει πρόσκληση σε επενδυτικές αγορές; Για σκεφτείτε λίγο...

Τα Ελληνικά startup που είναι ήδη παγκόσμια και commercialized αξιοποίησαν την τεχνολογία-εργαλείο, αλλά δημιουργήθηκαν για ανάγκες ανθρώπων …όνειρα και ανάγκες που πάντα κάλυπταν οι marketers-thinkers …off και online.

 

Τάσος

Σχόλια

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...

Home