Δίχως αμφιβολία μια λέξη που χαρακτηρίζει το σύγχρονο καταναλωτή είναι η σπατάλη, σε όλες τις μορφές που υπάρχει. Ο όρος food waste ή σπατάλη φαγητού είναι ένα από τα πιο διαδεδομένα φαινόμενα που εντοπίζονται στις δυτικές κοινωνίες, το οποίο χρόνο με το χρόνο γίνεται ολοένα και πιο έντονο. Οι λόγοι φυσικά ποικίλουν. Απουσία διατροφικής εκπαίδευσης, έλλειψη περιβαλλοντικής παιδείας, υπέρμετρες πλασματικές ανάγκες είναι μόνο λόγοι από αυτούς.
Υπό αυτές τις συνθήκες, ο πλανήτης έχει ήδη εκπέμψει σήμα SOS και οι ειδικοί κρούουν το καμπανάκι του κινδύνου για πολλά ζητήματα. Εκτός από τις καμπάνιες ευαισθητοποίησης, σχετικά με το πόσο θα ωφελούσε το περιβάλλον η αλλαγή ορισμένων συνηθειών, χρειάζονται πιο δραστικές λύσεις, οι οποίες έρχονται μέσα από την τεχνολογία και την επιχειρηματικότητα.
Foodity: Πρόσω ολοταχώς για zero waste εστιατόρια
Πιο αναλυτικά, το τελευταίο διάστημα βλέπουμε πολλές καινοτόμες ιδέες να κάνουν την εμφάνιση τους, κυρίως μέσω του οικοσυστήματος των startup εταιρειών. Μια από αυτές είναι και η εταιρεία Sustainable Food Movement Greece, η οποία έχει δημιουργήσει την εφαρμογή foodity. Στόχος αυτού του εγχειρήματος είναι να αναπτυχθούν και στην Ελλάδα και λεγόμενα zero waste εστιατόρια, τα οποία θα αξιοποιούν πλήρως όλες τις προμήθειες φαγητού, ώστε να μην καταλήγει ένα σημαντικό μέρος αυτού στα σκουπίδια. Πώς μπορεί όμως να γίνει αυτό , θα αναρωτηθούν πολλοί μιας και οι επιχειρήσεις εστίασης διαχειρίζονται καθημερινά ένα τεράστιο όγκο πρώτων υλών.
Η συγκεκριμένη εταιρεία ουσιαστικά, παρακινεί τους ιδιοκτήτες εστιατορίων υψηλής γαστρονομίας να προσφέρουν τις μερίδες φαγητού που περισσεύει σε χαμηλότερες τιμές, μέσα από τη χρήση της εφαρμογής foodity. Έτσι, αφενός όσοι δεν μπορούν να υποστηρίξουν οικονομικά ένα γεύμα σε τέτοια εστιατόρια, θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν σε χαμηλές τιμές και αφετέρου δεν θα καταλήγουν αμέτρητες ποσότητες φαγητού στα απόβλητα.
Γενικότερα, εκτός από την εφαρμογή foodity, η συγκεκριμένη εταιρεία υλοποιεί εκστρατείες ενημέρωσης και εκπαίδευσης για περιβαλλοντικά ζητήματα, με σκοπό να αφυπνίσει τους πολίτες. Οργανώνει δηλαδή συνέδρια για την εξειδίκευση φοιτητών Σχολών Γαστρονομίας και επαγγελματιών στην αειφόρο γαστρονομία, ενώ παράλληλα προωθεί και την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη στον επισιτιστικό και τουριστικό τομέα.
Βασικός στόχος αυτών των δράσεων είναι η υιοθέτηση βιώσιμών πρακτικών, οι οποίες σε συνδυασμό με το φιλανθρωπικό έργο, όπως τη δωρεά τροφίμων που περισσεύουν, μπορούν να εξασφαλίσουν ένα καλύτερο μέλλον για τον πλανήτη.
H ευρωπαϊκή startup σκηνή πρωτοπορεί
Έντονη ενεργοποίηση για την αντιμετώπιση του food waste βλέπουμε και στις startup του εξωτερικού, καθώς παρατηρείται πως σήμερα δινεται ιδιαίτερη βάση στην ανάπτυξη πρωτοποριακών ιδεών και λύσεων. Ένα παράδειγμα είναι η Ιρλανδική startup FoodCloud, η οποία έχει λανσάρει μια εφαρμογή όπου τα σούπερ μάρκετ μπορούν να ανεβάζουν όσα προϊόντα δεν μπορούν να πωληθούν. Με τον τρόπο αυτό, οι φιλανθρωπικές οργανώσεις και τα ιδρύματα μπορούν να τα συλλέγουν πιο εύκολα.
Ακόμη, ένα διαφορετικό αλλά πολύ χρήσιμο είδος υπηρεσιών παρέχει και η Shelf Engine με έδρα το Σιάτλ. Ειδικότερα, έχει αναπτύξει μια αυτοματοποιημένη μηχανή πρόβλεψης που βοηθά τα παντοπωλεία και τα ντελικατέσεν να υπολογίσουν πόσα τρόφιμα χρειάζονται να παραγγείλουν. Στόχος είναι η ακριβής πρόβλεψη παραγγελιών για εκατοντάδες μονάδες διατήρησης αποθεμάτων σε καθημερινή βάση.
Τέλος, μια αρκετά έξυπνη ιδέα υλοποίησε και η αγγλική startup OLIO. Έτσι ονομάζεται η δωρεάν εφαρμογή που συνδέει τους γείτονες για να διασφαλίσει ότι τα πλεονάζοντα τρόφιμα και άλλα είδη διανέμονται αντί να σπαταλούνται. Ανάλογα λοιπόν με την τοποθεσία, οι χρήστες μοιράζονται φωτογραφίες από τρόφιμα που δε χρειάζονται, ώστε να μπορούν να τα παραλάβουν άτομα που έχουν ανάγκη.
Σχόλια