Accenture: φρένο στην καινοτομία πατάει η μία στις δύο ευρωπαϊκές επιχειρήσεις λόγω Covid-19

Accenture: φρένο στην καινοτομία πατάει η μία στις δύο ευρωπαϊκές επιχειρήσεις λόγω Covid-19

Επιφυλακτικές να επενδύσουν στην καινοτομία, παρά το γεγονός ότι προεξοφλούν στη μεγάλη πλειοψηφία τους μια γρήγορη ανάκαμψη από την κρίση του κορωνοϊού, εμφανίζονται οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της Accenture. Θέτοντας πρακτικά σε κίνδυνο τη διαδικασία ανάκαμψής τους οι επικεφαλής των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων δηλώνουν κατά 53% ότι θα επιβραδύνουν τις επενδύσεις τους στην καινοτομία το επόμενο διάστημα, διατηρώντας αμυντική στάση, υποθάλποντας το κλίμα αισιοδοξίας (66% των συμμετεχόντων πιστεύουν σε μια γρήγορη ανάκαμψη της ευρωπαϊκής οικονομίας) αλλά και την ευκαιρία να μειωθεί το χάσμα με τους ανταγωνιστές τους σε ΗΠΑ και Ασία. Στις τελευταίες ο δείκτης επιβράδυνσης των επενδύσεων στην καινοτομία κυμαίνεται μεταξύ 33% για τη Βόρεια Αμερική και 49% για την Ασία. 

Επιπρόσθετα, όπως αναδεικνύεται από τη μελέτη «Bold Moves in Tough Times», μόλις το 16% των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων επενδύουν σε πρωτοβουλίες για την προετοιμασία της ανάκαμψης, σε σύγκριση με 25% στην Ασία και 34% στη Β. Αμερική. Διαφορές, όχι όμως τόσο έντονες, συναντάμε και στην πρόθεση συνεργασίας, με τους επικεφαλής των επιχειρήσεων στην Ευρώπη είναι λιγότερο πιθανό, συγκριτικά με εκείνους της Β. Αμερικής και της Ασίας, να συνεργαστούν με άλλες εταιρείες για να μετριάσουν τον αντίκτυπο της κρίσης και να ανακάμψουν γρηγορότερα (48% στην Ευρώπη, σε σύγκριση με 53% στη Β. Αμερική και 55% στην Ασία).

Την ανάγκη οι επιχειρήσεις στην Ευρώπη να αναθεωρήσουν το ρόλο τους για την «μετά-Covid εποχή» τονίζουν και τα στελέχη της Accenture, σημειώνοντας ότι είναι «η κατάλληλη στιγμή να σκεφτούμε και να δράσουμε διαφορετικά ούτως ώστε να οικοδομήσουμε μακροπρόθεσμη ανθεκτικότητα και να επικαιροποιήσουμε τα μοντέλα ανάπτυξης που θα μας βοηθήσουν να προσαρμοστούμε στον κόσμο του never normal».

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της Accenture στη χώρα μας, Κυριάκο Σαμπατακάκη, «η Ευρώπη βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι και οι επικεφαλής των επιχειρήσεων μπορούν είτε να συνεχίσουν να βαδίζουν στις γνώριμες και δοκιμασμένες στρατηγικές και επιχειρησιακές διαδρομές είτε να εξερευνήσουν έναν νέο μονοπάτι για το μέλλον, βασισμένο στην καινοτομία και την τεχνολογία υψηλών προδιαγραφών».

Προς την κατεύθυνση αυτή η μελέτη υποδεικνύει τους κρίσιμες τομείς που πρέπει να επικεντρωθούν οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις για να καλύψουν το χάσμα ανταγωνιστικότητας με τους εταίρους τους από τη Β. Αμερική και την Ασία. Συγκεκριμένα, αυτοί είναι:

- Η αύξηση του ρυθμού και του εύρους του ψηφιακού μετασχηματισμού: Οι εταιρείες που αποδείχθηκαν ανθεκτικότερες στη διάρκεια της πανδημίας έχουν τις πιο προηγμένες ψηφιακές δυνατότητες, επιτρέποντάς τους να εξοπλίσουν κατάλληλα το εργατικό δυναμικό τους για την τηλεργασία, να προσαρμόσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους και να ανταποκριθούν σε νέους τρόπους αγοράς - γρήγορα και σε μαζική κλίμακα. Τα ευρωπαϊκά στελέχη βλέπουν πλέον ξεκάθαρα την ανάγκη ψηφιακής επιτάχυνσης, καθώς το 63% δήλωσε ότι οι εταιρείες τους θα επιταχύνουν τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης του cloud.

- Η δημιουργία εμπειριών για ολοένα και πιο υπεύθυνους καταναλωτές: Οι καταναλωτικές συνήθειες που αναδύθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας -με τους καταναλωτές να κάνουν πιο υπεύθυνες αγορές και να μετατοπίζονται μαζικά σε διαδικτυακά κανάλια- θα παραμείνουν ίδιες και μετά το πέρας αυτής. Επομένως, οι εταιρείες θα πρέπει να προσφέρουν στους πελάτες ολοκληρωμένες εμπειρίες, σε όλο το μήκος της «πορείας» του καταναλωτή. Μάλιστα, το 62% των ευρωπαίων στελεχών, που ανήκουν σε κλάδους σχετικούς με καταναλωτές, διαβλέπουν ευκαιρίες αναφορικά με αγοραστικές συνήθειες και συμπεριφορές που επηρεάζονται ολοένα και περισσότερο από κοινωνικά και περιβαλλοντικά κριτήρια.

- Η αξιοποίηση της τεχνολογίας για την επανεφεύρεση του βιομηχανικού τομέα: Η πανδημία πυροδότησε συζητήσεις σχετικά με την ανάγκη των επιχειρήσεων να επαναφέρουν τις δραστηριότητές τους στις χώρες βάσης τους. Ωστόσο, ο «επαναπατρισμός» ενδέχεται να μην αποτελεί πανάκεια για την ευρωπαϊκή «βιομηχανική αναγέννηση». Για την οικοδόμηση μιας μακροπρόθεσμης λειτουργικής ανθεκτικότητας, για την επανεφεύρεση των επιχειρηματικών τους μοντέλων και την ανάπτυξη νέων πηγών εσόδων, οι επιχειρήσεις πρέπει να αξιοποιήσουν τις προηγμένες ψηφιακές τεχνολογίες, όπως η ανάπτυξη μοντέλων πρόγνωσης (predictive modelling), τα ψηφιακά δίδυμα (digital twins), edge computing κ.ά. Με το 42% των ευρωπαίων στελεχών στον βιομηχανικό τομέα να σχεδιάζουν να επιταχύνουν τις επενδύσεις τους στον ψηφιακό μετασχηματισμό, σε σύγκριση με μόλις το 32% και το 30% στη Β. Αμερική και την Ασία αντίστοιχα, αναδύεται η ευκαιρία για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις να αναλάβουν το σχετικό προβάδισμα.

 

Φαρμακευτική/Βιοτεχνολογία/Βιοεπιστήμες ο πιο αισιόδοξος κλάδος

Με βάση τη μελέτη, ο κλάδος που εμφανίζεται πιο αισιόδοξος είναι αυτός της φαρμακευτικής/ βιοτεχνολογίας/ βιοεπιστημών, με 34% των επικεφαλής του κλάδου να αναμένουν αυξημένη ζήτηση στην Ευρώπη ως αποτέλεσμα της πανδημίας. Ο δεύτερος πιο αισιόδοξος κλάδος είναι οι τηλεπικοινωνίες, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και η ψυχαγωγία, με το 52% των ερωτηθέντων να αναμένουν ανάκαμψη σε "σχήμα V" στις ευρωπαϊκές αγορές τους, ενώ ακολουθεί ο κλάδος της ασφάλισης, στο 47%. Στον αντίποδα βρίσκονται οι κλάδοι της αυτοκινητοβιομηχανίας και των αεροπορικών εταιρειών/ταξιδίων/μεταφορών, με μόλις 7% και 12% των ερωτηθέντων αντίστοιχα να αναμένουν ταχεία ανάκαμψη.

Διαφορές αναδεικνύονται και στη γεωγραφική κατανομή της ανάκαμψης, με τις γερμανικές, σκανδιναβικές και βρετανικές οικονομίες να εκτιμάται ότι θα ανακάμψουν ταχύτερα από την ύφεση, ενώ θα ακολουθήσουν οι οικονομίες της Γαλλίας, της Ισπανίας και της Ιταλίας. Επιπλέον, οι ηγέτες των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων είναι αισιόδοξοι σχετικά με την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης, καθώς 39% πιστεύουν ότι οι ευρωπαϊκές εταιρείες θα είναι πιο ανταγωνιστικές έναντι των αμερικανικών συγκριτικά με την κατάσταση προ κρίσης, και ακόμη περισσότεροι (43%) έναντι των κινεζικών.

Η μελέτη βασίζεται σε μια έρευνα 478 ανωτάτων στελεχών σε 15 χώρες και κλάδους. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το Μάιο του 2020 και καλύπτει εταιρείες με ετήσια έσοδα άνω των $500 εκατ. Οι κλάδοι που εκπροσωπούνται περιλαμβάνουν: αεροπορικές εταιρείες, αυτοκινητοβιομηχανίες, τράπεζες, τηλεπικοινωνίες, επιχειρήσεις ενέργειας, υψηλής τεχνολογίας, βιομηχανικά προϊόντα και εξοπλισμό, ασφάλειες, φαρμακευτικές/ βιοτεχνολογίες/ βιοεπιστήμες, δημόσιες υπηρεσίες, λιανεμπόριο κ.ά. Στην έρευνα συμμετείχαν οι παρακάτω χώρες: Αυστραλία, Αυστρία, Βέλγιο, Καναδάς, Κίνα, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ιαπωνία, Λουξεμβούργο, Ισπανία, Ελβετία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ηνωμένες Πολιτείες.

Σχόλια

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...

Home