Ιδιαίτερα δημοφιλής αποδεικνύεται η χρήση των συστημάτων αυτόματης εξυπηρέτησης στην Ελλάδα. Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η Focus Bari για λογαριασμό της Printec, οι Έλληνες φαίνεται να χρησιμοποιούν τα Συστήματα Αυτόματης Εξυπηρέτησης (Σ.Α.Ε.) σχεδόν καθημερινά, με τη συντριπτική πλειοψηφία (98%) να δηλώνουν χρήστες, αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα τα οφέλη τους, κυρίως την ευκολία στη χρήση, την εξοικονόμηση χρόνου, αλλά και την άμεση και συνεχή πρόσβαση σε αυτά.
Η έρευνα έδειξε ότι το 98% των ερωτηθέντων δηλώνει πως τα έχει χρησιμοποιήσει τουλάχιστον μία φορά. Πιο συγκεκριμένα και αναφορικά με το που έχουν χρησιμοποιήσει τα Σ.Α.Ε., το 63% των ερωτηθέντων, δηλώνει ότι τα έχει χρησιμοποιήσει και στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, ενώ το 36% δηλώνει πως είχε την ανάλογη εμπειρία μόνο στην Ελλάδα. Σημειωτέον πως η έρευνα έγινε μέσω Διαδικτύου σε 350 άτομα ηλικίας 25-44 ετών στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η εξοικείωση με τα Σ.A.E φαίνεται να συνδέεται κυρίως με την χρήση ATM και δευτερευόντως με την αγοραπωλησία εισιτηρίων/ καρτών ΜΜΜ και την εξόφληση λογαριασμών στις τράπεζες.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η διαφαινόμενη τάση των χρηστών, όταν τους δίνεται η δυνατότητα, να δοκιμάζουν Σ.Α.Ε σε νέες υπηρεσίες όπως ο έλεγχος τιμών προϊόντων σε supermarket (42%), η αγορά αναψυκτικών (60%) αλλά και η λήψη πληροφοριών από info kiosks (29%).
Σε γενικές γραμμές και ενώ τα «παραδοσιακά» Σ.Α.Ε (ΑΤΜ, αυτόματοι πωλητές εισιτηρίων ή μηχανήματα εξόφλησης λογαριασμών σε καταστήματα τραπεζών) δείχνουν να είναι κομμάτι της ζωής μεγάλου μέρους του κοινού, η χρήση κάποιων Σ.Α.Ε φαίνεται να επηρεάζεται από το φύλο και την ηλικία. Πιο συγκεκριμένα, το αντρικό κοινό τείνει να χρησιμοποιεί περισσότερο τα μηχανήματα info-kiosk για πληροφορίες, τις υπηρεσίες check-in, καθώς και τους 24-ωρους αυτόματους πωλητές στα πρατήρια βενζίνης σε σύγκριση με το γυναικείο. Μεγάλο ρόλο παίζει και η ηλικία, καθώς η ηλικιακή ομάδα 35-44 δηλώνει πως χρησιμοποιεί συχνότερα τα Σ.Α.Ε για εξόφληση οφειλών σε τράπεζες και έλεγχο των τιμών σε super-market (όπου είναι διαθέσιμα).
Λόγοι χρήσης
Ο χρόνος είναι χρήμα για τους Έλληνες καταναλωτές, καθώς σύμφωνα με την έρευνα, οι δύο βασικότεροι λόγοι χρήσης είναι η εξοικονόμηση χρόνου (46%) και η δυνατότητα απεριόριστης πρόσβασης (42%) παντού και οποιαδήποτε ώρα της ημέρας. Ακολουθούν ως γενικοί λόγοι η ευκολία στη χρήση (68%) αλλά και η ασφάλεια (14%).
Οι καταναλωτές δηλώνουν πως θα ήθελαν να χρησιμοποιούν περισσότερα Σ.Α.Ε που να συνδέονται κυρίως με τις καθημερινές δραστηριότητες και υποχρεώσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι ένα μεγάλο μέρος του κοινού (63%) θα επιθυμούσε την αυτοματοποίηση των αγορών στα super-market, ενώ οι μισοί ερωτώμενοι θα ήθελαν να έχουν τη δυνατότητα αυτόματης εξόφλησης πάγιων ή άλλων υποχρεώσεων όπως λογαριασμοί ΔΕΚΟ και φόροι (51 %) ή ακόμα και πληρωμή προστίμων μέσω Σ.Α.Ε (44%).
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί, πως στην ερώτηση αναφορικά με τον προτιμώμενο τρόπο πληρωμής, τα μετρητά έχουν το προβάδισμα (67%) σε σχέση με τις κάρτες (29%), ενώ οι γυναίκες φαίνεται να προτιμούν να πληρώνουν τοις μετρητοίς (75%) συγκριτικά με τους άντρες (58%).
Σχόλια