The revolution is televised

Γιάννης Καρδαράς @ 21.11.2017
The revolution is televised
Alec Soth, Park Hyatt Hotel. Tokyo, 2105

Η «γέννηση» της τηλεόρασης με τη μορφή της πρώτης παγκόσμιας παρουσίασης του «ραδιοφώνου που έχει και εικόνα» στην Παγκόσμια Έκθεση Εμπορίου της ΝΥ το 1939 ήταν η επίσημη έναρξη μια νέας βιομηχανίας που θα βασίζονταν στη φαντασία και στην τεχνολογία προς εξυπηρέτηση της επικοινωνίας (και των εκάστοτε στόχων της).

Το 1941, ο χρόνος ξεκίνησε να μετρά αντίστροφα για την ολοένα μεγαλύτερη εμπορική – διαφημιστική αξιοποίηση του Μέσου, με τα ρολόγια Bulova να μεταδίδουν το πρώτο τηλεοπτικό διαφημιστικό μήνυμα πριν την έναρξη αγώνα baseball και τη συσκευή της τηλεόρασης να αρχίζει να αποκτά κυρίαρχο ρόλο στα σαλόνια της μεταπολεμικής περιόδου.

Πόλος συγκέντρωσης της οικογένειας, η –τότε- τηλεόραση «εγκλωβίζει» τις αισθήσεις των θεατών, διευρύνοντας τις προσλαμβάνουσες τους από τον έξω κόσμο. Σε αντίθεση με τις άλλες τεχνολογίες που λειτουργούν ενισχυτικά των σωματικών δυνατοτήτων του ανθρώπου, η «ηλεκτρική» επικοινωνία πετυχαίνει τη διεύρυνση του νευρικού συστήματος της ανθρωπότητας (Understanding Media, McLuhan, 1964). Η επιμήκυνση των νευρικών μας απολήξεων μας επιτρέπει να «βιώσουμε» τις ζωές των άλλων, όπως δειλά δειλά αρχίζει να προσφέρει το πρώτο reality TV show «Candid Microphone» το 1948, για να φτάσουμε σε μια παρέα 74 εκατομμυρίων τηλεθεατών που θα παρακολουθήσει το πρώτο τηλεοπτικό πολιτικό debate το 1960 και στην ανάδειξη της τηλεοπτικής προβολής ως προαπαιτούμενο της μαζικής αποδοχής και της εμπορικής επιτυχίας. Έστω και αν πρόκειται για τους Beatles ή τους Rolling Stones.

Η καθηλωτική δύναμη της τηλεόρασης εδραιώνεται τον Νοέμβριο του 1963, όταν η δολοφονία του JFK και όσα ακολούθησαν μετά μαθαίνουν τον κόσμο ότι πλέον στα ιστορικά γεγονότα θα στέκεται και θα παρακολουθεί. Στο εξής, ό,τι είναι πραγματικά σημαντικό θα μεταδίδεται «live», με το μικρό βήμα του Armstrong στη Σελήνη να είναι ένα τεράστιο άλμα παγκόσμιας τηλεθέασης.

Ο πρώτος πόλεμος του Κόλπου είναι τηλεοπτική προσφορά του CNN εγκαινιάζοντας μια δεκαετία που τα σημαντικά γεγονότα θα περιμένουν τις τηλεοπτικές κάμερες για να ξεκινήσουν, με τους reporters να είναι οι νέοι stars. Δέκα χρόνια μετά, η 11η Σεπτεμβρίου βάζει στο κάδρο τους αυτόπτες μάρτυρες, των οποίων η διαφορετική – προσωπική οπτική στο κοινό γεγονός γεμίζει το βουβό χρόνο της συνειδητοποίησης του. Παράλληλα, καθιερώνει την –τηλεοπτική – αξία της προσωπικής μαρτυρίας, η οποία δεν αργεί να βρει το δρόμο της ως πλήρες και αυτούσιο media προϊόν, με το 2006 το CNN να παρουσιάζει το iReport. Τα πρώτα βήματα προκειμένου ο θεατής από καταναλωτής περιεχομένου να γίνει και παραγωγός του έχουν γίνει, με το κανάλι που κυριάρχησε στην αξία της απευθείας είδησης να απλώνεται με ευκολία σε ένα άλλο Μέσο μεταφέροντας την τηλεοπτικά ειδησεογραφική του προσέγγιση και εκεί.

Τη συνέχεια την έχουμε πρόσφατη. Η επικοινωνία μετουσιώθηκε σε διαρκή διάλογο χάρη στα social και online media, που μπορεί να εμφανίζονται ως αντίπαλο δέος, ή εναλλακτική, στην τηλεοπτική παντοκρατορία, αλλά δεν είναι. Αντιθέτως, προσθέτουν τις δυνατότητές τους στη διεύρυνση του συλλογικού νευρικού μας συστήματος, δημιουργώντας, αναπαράγοντας ή συζητώντας οπτικοακουστικό περιεχόμενο. Στοιχείο που, για παράδειγμα, το Netflix αξιοποίησε και βάσισε μεγάλο μέρος της επιτυχίας του, δημιουργώντας τηλεοπτικές ιστορίες που μπορούμε να τις «ζήσουμε», αλλά και να της «συζητήσουμε» σε όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες.

H ιστορία της τηλεόρασης είναι μια διαρκής ανατροπή που τροφοδοτείται από την τεχνολογική πρόοδο και προσδιορίζει τα κοινωνικά δρώμενα. Ξεκινά από τη δημιουργία ειδήσεων και γεγονότων για να καταλήξει στην σκηνοθεσία θαυμαστών νέων κόσμων και καταστάσεων. Με περιεχόμενο, πλέον, που μας ακολουθεί παντού. Από τη συσκευή του σαλονιού μας, στο κινητό καθοδόν προς το σπίτι. Οτιδήποτε επιζητεί την ευρεία αναγνώριση θα πρέπει να είναι στο format και στη λογική που ο τρέχων «τηλεοπτικός» λόγος αποδέχεται. Ακόμη κι αν πρόκειται για μια… επανάσταση.

 

* O Γιάννης Καρδαράς είναι Partner στην εταιρεία Giraffes in the Kitchen

ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ,

Σχόλια

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...

Home