Ακριβαίνουν τα smartphones

Συμπεράσματα από το Βερολίνο, μεταξύ wurst και μπύρας.

Ακριβαίνουν τα smartphones

Η επιφώτιση ή η διαπίστωση ήρθε μεταξύ wurst και μπύρας σε ένα από τα πηγαδάκια που στήσαμε μερικοί Έλληνες δημοσιογράφοι ένα μεσημέρι της προηγούμενης εβδομάδας στην IFA στο Βερολίνο. Σε έναν απολογισμό του «πεζοδρομίου» για τα συμπεράσματα όσων είχαμε δει στη μεγάλη διεθνή έκθεση ο Παναγιώτης (από το Πρώτο Θέμα), ο Βασίλης (από το allconnected.gr) και οι Δημήτρης, Φανούρης (από το deasy) διαπιστώσαμε ομόφωνα ότι την τελευταία χρονιά (ή σεζόν καλύτερα -Σεπτέμβριος 2014 με Σεπτέμβριο 2015) οι κατασκευαστές smartphone ανεβάζουν λίγο πιο ψηλά τον πήχη στη hi-end κατηγορία.

Ας δούμε μερικά παραδείγματα. Η αρχή έγινε πέρυσι τέτοιο καιρό από την Apple, όταν με το iPhone 6 plus η αμερικάνικη εταιρεία ανέβασε κατά τουλάχιστον 100 δολάρια την τιμή του σε σχέση με το απλό iPhone 6 και βέβαια σε σχέση με την τιμή στην οποία ήταν διαθέσιμο μέχρι τότε το iPhone 5s. Ακολούθησε μερικούς μήνες αργότερα η Samsung, η οποία με το Galaxy S6 Edge ανέβηκε στα επίπεδα των 900 ευρώ, από τα περίπου 750 ευρώ που «έπαιζε» σταθερά τα τελευταία χρόνια με τη σειρά Galaxy S. Τη σκυτάλη πήρε η LG, με το LG G4 να είναι 100 ευρώ ακριβότερο από την τιμή στην οποία ξεκίνησε η διάθεση του G3 (έκδοση των 32GB το καλοκαίρι του 2014). Επανήλθε η Samsung με το Galaxy S6 Edge plus, όπου ανέβηκε ακόμα πιο ψηλά η τιμή και στο πλαίσιο της IFA είχαμε δύο ακόμα παραδείγματα, με το Sony Xperia Z5 Premium, η τιμή του οποίου εκτιμάται πάνω από τα 800 ευρώ και το Huawei Mate S, με το οποίο η κινέζικη εταιρεία ανεβαίνει για πρώτη φορά στα επίπεδα των 650+ ευρώ.

 

Η ζήτηση διαμορφώνει τις τιμές

Πριν βιαστούμε να κατηγορήσουμε τις εταιρείες για αισχροκέρδια και τον καπιταλισμό για την ακρίβεια θα πρέπει να σκεφτούμε ότι ο κύριος παράγοντας που διαμορφώνει την τιμή είναι η ζήτηση. Πιο απλά, ο καταναλωτής έχει δείξει με τη συμπεριφορά του ότι μπορεί να αντέξει μια αύξηση σ’ αυτά τα επίπεδα. Θέλετε και αποδείξεις; Το iPhone 6 plus το πρώτο διάστημα της διάθεσής του υπερτερούσε σε πωλήσεις του απλού μοντέλου, ενώ η Samsung δεν κατάφερε να ανταποκριθεί στην αυξημένη ζήτηση για το S6 Edge κατά τους πρώτους μήνες της διάθεσης του μοντέλου.

Ο καταναλωτής λοιπόν ζητάει καλύτερες ή μεγαλύτερες οθόνες, καλύτερη κάμερα, ιδιαίτερες σχεδιαστικές πινελιές, καινοτομικά χαρακτηριστικά, τα οποία βεβαίως έχουν το τίμημά τους. Για τις κατασκευάστριες εταιρείες η ζήτηση αυτή εξυπηρετεί δύο σημαντικές ανάγκες τους. Πρώτο, αν καταφέρουν να έχουν πωλήσεις σε αυτά τα επίπεδα, αυξάνουν το περιθώριο κέρδους τους και ένα δεύτερο -ίσως πιο ουσιώδες- το όνομά τους (το brand χρησιμοποιώντας όρους του marketing) ξεφεύγει από το πλήθος όλων των υπολοίπων κατασκευαστών (θα πρέπει να έχουμε υπόψη ότι ο αριθμός των κατασκευαστών κινητών τηλεφώνων σε παγκόσμιο επίπεδο αριθμεί περισσότερες από 1.000 εταιρείες). Στα ονόματα που αναφέραμε παραπάνω, μια τέτοια περίπτωση κατασκευαστή είναι η Huawei η οποία σταδιακά, χρόνο με το χρόνο, ξεφεύγει από την στερεοτυπική εικόνα που έχει το κοινό για τους κατασκευαστές από την Κίνα. Η τελευταία όμως δεν είναι η μόνη εταιρεία από την κινέζικη αγορά που κάνει μια τέτοια κίνηση. Αξίζει να θυμηθούμε ότι η Alcatel (εδώ και αρκετά χρόνια θυγατρική κινέζικου ομίλου) με το One Touch Idol 3, το οποίο παρουσιάστηκε και στη χώρα μας ανέβηκε ξαφνικά στα επίπεδα των 250 ευρώ, από τα επίπεδα των κάτω από 100 ευρώ που έπαιζε μέχρι πρόσφατα.

 

Άλλο Ελλάδα, άλλο δυτικός κόσμος

Προφανώς οι ιδιαιτερότητες της ελληνικής αγοράς και η οικονομική κρίση δεν παίζουν (καθοριστικό) ρόλο στις αποφάσεις των εταιρειών με παγκόσμιο αποτύπωμα. Στην Ελλάδα της κρίσης οι παραπάνω τιμές ενδεχομένως και να προκαλούν το μέσο πολίτη-καταναλωτή. Όμως, οι κατασκευάστριες εταιρείες αυτού του μεγέθους κινούνται με βάση αυτών που ζητάει ο καταναλωτής στην Ευρώπη, στις ΗΠΑ, στην Ιαπωνία ή η μεσαία και ανώτερη αστική τάξη σε μεγάλες αγορές, όπως αυτές της Κίνας, της Ινδίας, της Βραζιλίας κ.λπ.

Σαφή εικόνα για το τι ισχύει στην Ελλάδα και αν αυτές οι κινήσεις αποδίδουν σε μια αγορά, όπως η δική μας που είναι πολύ ευαίσθητη στο θέμα της τιμής, δεν έχουμε. Στην «ελληνική πιάτσα» της κινητής βεβαίως και συζητιέται ότι το iPhone 6 είχε μεγαλύτερες πωλήσεις από το προηγούμενο μοντέλο ή ότι το S6 Edge είχε μεγαλύτερη ζήτηση από το απλό S6, ωστόσο ακριβή νούμερα για τους κατασκευαστές δεν έχουμε.

Μια αυθαίρετη διαπίστωση που μπορούμε να κάνουμε είναι ότι από τις ανακοινώσεις των εταιρειών το τελευταίο διάστημα και αυτές που θα ακολουθήσουν (μην ξεχνάμε ότι αύριο ανακοινώνεται το νέο iPhone) η πιο τολμηρή κίνηση στην μικροκλίμακα της χώρας μας είναι εκείνη της Huawei με το Mate S, αφού τα υπόλοιπα ονόματα έχουν έτσι κι αλλιώς συνηθίσει τον Έλληνα καταναλωτή σε υψηλά επίπεδα τιμής με προηγούμενα μοντέλα τους. Όμως, όπως αναφέραμε και προηγουμένως, ενδεχομένως να εξυπηρετείται ένας ακόμα πιο «ιερός» σκοπός…

Φωτογραφίες: Φανούρης Δρακάκης

SMARTPHONES,ΚΙΝΗΤΑ ΤΗΛΕΦΩΝΑ,IFA 2015,

Σχόλια

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...

Home