Οι εκλογές του Διαδικτύου και των social media

Οι δύο εκλογικές διαδικασίες του 2012 θα μείνουν στην ιστορία ως οι εκλογές που ανέτρεψαν το πολιτικό status quo της μεταπολίτευσης. Παράλληλα, όμως, το 2012 ήταν η χρονιά όπου το Διαδίκτυο και τα social media εξελίχθηκαν –και έγιναν ευρέως αποδεκτά- ως εργαλεία προώθησης πολιτικών προτάσεων και σχηματισμών.

Άπαντες παραδέχονται πως το Internet αποτέλεσε ένα ισχυρό εργαλείο διάχυσης των μικρότερων -τουλάχιστον με βάση τα ποσοστά των προ της 6ης Μαϊου εκλογικών αναμετρήσεων- πολιτικών σχηματισμών εξελίχθηκε το Διαδίκτυο. Η αίσθηση που υπάρχει είναι πως τα μικρότερα κόμματα χειρίστηκαν πολύ καλύτερα τα social media και δεν είναι τυχαίο ότι στις έρευνες εξειδικευμένων εταιρειών όπως η New Media Concept (NMC - βλέπε γράφημα 1 της συλλογής) και η Sidebar (βλέπε 2ο και 3ο γράφημα της συλλογής) έδειξαν πως στο Διαδίκτυο και ιδίως στο Facebook και στο Twitter, κόμματα όπως ο ΣΥΡΙΖΑ και οι Ανεξάρτητοι Έλληνες είχαν δυσανάλογα περισσότερες αναφορές απ’ ότι η πολιτική ισχύ τους, τουλάχιστον μέχρι τις 6 Μαϊου.

Στα social media φάνηκε ξεκάθαρα τι πιστεύουν οι πολίτες για τους πολιτικούς και σε πολλές περιπτώσεις η ψήφος βασίστηκε στην εικόνα που υπήρχε για ορισμένα κόμματα.

Φυσικά, για τα πολιτικά κόμματα και σχηματισμούς που στο παρελθόν δεν είχαν μεγάλη πρόσβαση στα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης (τηλεοπτικά κανάλια, ραδιοφωνικοί σταθμοί, εφημερίδες μεγάλης κυκλοφορίας), το Internet ήταν ουσιαστικά μονόδρομος. Κάτι που εξελίχθηκε σε πλεονέκτημα στις τελευταίες εκλογές, καθώς τα στελέχη τους γνώριζαν καλύτερα πώς να αξιοποιήσουν τα social media και τα εργαλεία που προσφέρει το Διαδίκτυο, όπως είναι, για παράδειγμα, το YouTube και τα viral videos. Φέτος, είδαμε μεγάλη χρήση του video. Τόσο για τη διακωμώδηση ομιλιών και διαφημιστικών σποτ όσο και για να εντοπίζονται οι διαφορετικές –και πολλές φορές αντίθετες μεταξύ τους- απόψεις που εκφράζονταν από τα στελέχη των κομμάτων.
Επίσης, λόγω της μορφής του μέσου, το Internet και ιδίως τα social media χρησιμοποιήθηκαν εκτενώς και για την καλύτερη διαχείριση των κρίσεων. Η διχογνωμία των στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ αναφορικά με την οικονομική πολιτική εντοπίστηκε πρώτα στο Facebook και στο Twitter, παράλληλα, όμως, τα στελέχη των διαφόρων συνιστώσων είχαν την ευκαιρία να αντιδράσουν άμεσα και να διαχειριστούν όσο μπορούσαν καλύτερα την κρίση.

Το μόνο που μένει είναι να δούμε τι θα γίνει την επόμενη εβδομάδα και πόσο θα ανάψει η συζήτηση στο Facebook και στο Twitter με βάση τις πολιτικές εξελίξεις, οι οποίες θα είναι –αν μη τι άλλο- κρίσιμης σημασίας για το μέλλον της Ελλάδας.

ΕΚΛΟΓΕΣ,

Σχόλια

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...

Home