Sony α7S: Μια δεύτερη ματιά

Less is –much- more!

Παναγιώτης Τριτάρης @ 10.11.2014
Sony α7S: Μια δεύτερη ματιά

Κλείνοντας αισίως τα δεκαπέντε χρόνια ενασχόλησης με την ψηφιακή εκδοχή της φωτογραφίας (τα δέκα εκ των οποίων αποκλειστικά με αυτήν και σε επαγγελματικό επίπεδο), και ρίχνοντας μια ματιά προς τα πίσω, δύσκολα μπορώ να βρω κάποια σημεία αναφοράς σε όλη αυτή την πορεία. Κάποιες μηχανές δηλαδή που να ξεχώρισαν μέσα στην ψηφιακή λήθη των παιδικών χρόνων αυτής της νέας εποχής για την φωτογραφία.

Και -ακόμα περισσότερο- κάποιες μηχανές που πέρα από το τεχνολογικό υπόβαθρό και το συγκυριακό buzz των έξι μηνών δημοσιότητάς τους, να σε αγγίξουν και σε ένα συναισθηματικό επίπεδο. Να σε κάνουν να νιώσεις όπως την πρώτη φορά που φωτογράφισες με τη Nikon F3 του θείου σου ή -μεγάλος πια- όταν η Mamiya 7 έκανε μια και καλή «ταμείο» στο φωτογραφικό σου θυμικό.

Δεκαπέντε χρόνια είναι πολλά για να μην έχει περάσει από τα χέρια μου μια αντίστοιχη ψηφιακή μηχανή. Και όσο παράξενο και αν ακούγεται, μια εταιρία που δεν ανήκει στα παραδοσιακά "τζάκια" της φωτογραφικής βιομηχανίας, κατάφερε να το κάνει. Η α7S της Sony είναι η μηχανή που αλλάζει όλη την μέχρι τώρα πορεία της ψηφιακής φωτογραφίας. Αποτελεί την μετάβαση από την δύσκολη εφηβεία στην ωριμότητα. Γυρίζοντας την πλάτη στο κυνήγι της υψηλής ανάλυσης, με "μόλις" 12 megapixels, εστιάζει σε στοιχεία και ποιότητες καθαρά φωτογραφικές. Όντας παράλληλα και ένα πανίσχυρο εργαλείο στα χέρια όσων γνωρίζουν και μπορούν να παίξουν με τα όρια της σημερινής τεχνολογίας στο video.  


Εργονομία για σεμινάριο

Στην Sony α7S έχουμε αναφερθεί και σε προηγούμενη δοκιμή μας. Εδώ θα δούμε δυο-τρία από τα στοιχεία που την κάνουν πραγματικά μοναδική. Με πρώτο το θαυμάσιο feeling που έχεις όταν την κρατήσεις στα χέρια σου και την άμεση εξοικείωση που αποκτάς μαζί της. Για τον επαγγελματία φωτογράφο, η άμεση "επικοινωνία" με την μηχανή του είναι ζωτικής σημασίας. Και η Sony κατάφερε να βάλει τα γυαλιά σε όλους. Ιδίως όταν μιλάμε για ένα τόσο μικρό σώμα όπου, φυσιολογικά, η χωροταξία των διακοπτών θα μπορούσε να αποτελεί πρόβλημα.
Σε ελάχιστο χρονικό διάστημα την συνηθίζεις, τα πάντα είναι τοποθετημένα σε λογικά σημεία, ενώ και τα μενού, παρά τις πολλές παραμετροποιήσεις, είναι λογικά τακτοποιημένα και εύκολα προσβάσιμα. Μέσα σε ένα απόγευμα η α7S είχε γίνει "ένα" με το χέρι μου, ενώ μετά από μερικές ημέρες που κράτησε η δοκιμή, η επιστροφή στον υπάρχοντα εξοπλισμό μου ήταν μάλλον δύσκολη. Όχι μόνο της εργονομίας, αλλά και του βάρους το οποίο αποτελεί -από μόνο του- αιτία να μην κοιτάξεις ποτέ πίσω σε DSLR.

 

O μαγικός σένσορας

To δεύτερο στοιχείο που πραγματικά αλλάζει τα δεδομένα στην ψηφιακή τεχνολογία είναι η απόδοση του σένσορα. Όχι σε τομείς όπως η ανάλυση (αν και σ' αυτό έχω δυο λόγια να πω πιο κάτω), όσο σε ότι αφορά την δυναμική περιοχή και τον θόρυβο σε υψηλές ευαισθησίες. Στις φωτογραφίες που ακολουθούν θα σας δείξω μερικά από τα "μαγικά" που μπορεί να κάνει αυτή η μηχανή.

Κατ' αρχήν η δυναμική περιοχή. Πολλά έχουν ακουστεί στο Internet για το αν τα 14,5 stop που επικαλείται η Sony αληθεύουν ή όχι (ιδίως μετά την μέτρηση της DXO Mark). Με βάση την δική μου εμπειρία, η αλήθεια βρίσκεται πιο κοντά στα νούμερα της Sony. Στην εικόνα που σας παραθέτω, γίνεται εμφανές πόσο εκτεταμένη είναι η δυναμική περιοχή της μηχανής. Και η απίστευτη δυνατότητά της να βρίσκει πληροφορία ακόμα και μέσα σε εντελώς σκοτεινά σημεία.

Πρώτα το αρχικό αρχείο JPEG στις default ρυθμίσεις της μηχανής (ISO 100, f:14, 1/50) με τον 24-70, f4.

Το 100% crop που ακολουθεί είναι από το αρχείο RAW περασμένο μέσα από το Lightroom 5.6 με τις default ρυθμίσεις. Το μόνο που έχει γίνει είναι το "πουσάρισμα" της έκθεσης κατά 4 ολόκληρα stop! Η τελική εικόνα νομίζω μιλάει μόνη της. Η α7S "ανακαλύπτει" πληροφορία εκεί που επικρατεί το απόλυτο σκοτάδι. Και το κάνει με τρόπο μοναδικό: χωρίς θόρυβο ή banding όπως κάνουν άλλες μηχανές αυτού του επιπέδου. Πραγματικά, και χωρίς διάθεση υπερβολής, μία επίδοση που πρέπει να την δεις για να την πιστέψεις ότι μπορεί να γίνει.

Crop 100% του αρχικού αρχείου

Crop 100% με "συν 4 stop" από το Lightroom

Στην συνέχεια, το ίδιο αρχείο, πρώτα το JPEG και μετά πάλι μέσω Lightroom 5.6, όπου έχει γίνει recovery των shadows και highlights στο μέγιστο δυνατό βαθμό που επιτρέπει το εν λόγω πρόγραμμα.

Ρύθμιση highlights και shadows μέσω του Lightroom

Crop 100% από shadows

Crop 100% από highlights

Και πάλι, ο σένσορας της Sony α7S κάνει "πράγματα και θαύματα", δημιουργώντας μία πεντακάθαρη HDR εικόνα μέσα από ένα και μόνο αρχείο. Σαφώς και δεν είναι η μόνη μηχανή που μπορεί να κάνει τέτοια "κόλπα". Όμως είναι η μοναδική που το κάνει με τόσο αψεγάδιαστο τρόπο, χωρίς θόρυβο και clipping τόσο στα σκοτεινά όσο και στα φωτεινά σημεία. Είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς τι δυνατότητες παρέχει στον φωτογράφο μία τέτοια μηχανή. Και, πολύ περισσότερο, πόσες δυνατότητες ανοίγονται για πραγματικό HDR βίντεο χωρίς τις δυσκολίες του παρελθόντος.


Εκπληκτικό video

Σχετικά με το βίντεο, θα μπορούσα να γεμίσω σελίδες επί σελίδων. Από τα 4Κ (προσεχώς...) μέχρι το S-Log και όλα όσα θαυμαστά κρύβει μέσα της αυτό το μικρό διαμαντάκι. Θα αρκεστώ στις εντυπώσεις μου  από την δοκιμή  σε συνθήκες πραγματικής δουλειάς. Την χρησιμοποιήσαμε για μία παραγωγή του www.gocar.gr. Και την βάλαμε στα δύσκολα: νυχτερινό γύρισμα, με φυσικό φωτισμό και... σκοτάδι.

Το μικρό δείγμα που παραθέτουμε, λόγω των Ιντερνετικών συμπιέσεων, δείχνει ένα ελάχιστο μέρος των δυνατοτήτων της. Η εμπειρία μου από την χρήση της δύσκολα μπορεί να περιγραφεί με λίγες λέξεις. Η α7S τραβάει καθαρά πλάνα στα 3200-6400 ISO, με την ελάχιστη υποψία θορύβου στα σκοτεινά σημεία και με μία ακρίβεια χρωμάτων και λεπτομέρειας που αντίστοιχη δεν υπάρχει αυτή την στιγμή πουθενά στην βιομηχανία του βίντεο. Το περιορισμένο του χώρου δεν μου επιτρέπει να επεκταθώ πέραν της ξεκάθαρης διατύπωσης ότι η α7S είναι η μηχανή που σου επιτρέπει να κάνεις το γύρισμα που θέλεις όποτε θέλεις με όποιον τρόπο εσύ επιλέξεις.

Και για επιβεβαίωση όσων γράφω πιο πάνω, ένα απλό screenshot από το παραπάνω βίντεο. Προσέξτε την ποιότητα της εικόνας, και την απουσία θορύβου στα 1600 ISO που έγινε η συγκεκριμένη λήψη. Πραγματικά μοναδικό.

Σε ότι αφορά το επίμαχο σημείο, την χαμηλή ανάλυση, τα πράγματα δεν είναι όπως φαίνονται. Η άποψή μου είναι ότι αν δεν υπάρχει απόλυτη ανάγκη για μεγάλες εκτυπώσεις ή cropping, τα 12 ΜP είναι υπεραρκετά. Ιδίως όταν συνδυάζονται με την ποιότητα του σένσορα της Sony σε δυναμική περιοχή, χρώμα και χαμηλό θόρυβο. Κάνοντας εκτύπωση Α3+ από Raw αρχείο τραβηγμένο με τον εξαιρετικό Zeiss 35 2.8, όχι μόνο δεν υπήρχε κανένα πρόβλημα, αλλά, αντίθετα, υπήρχε διάχυτη μία ευδιάκριτη "ποιότητα". Η οποία αν και δύσκολα μπορεί να περιγραφεί με τεχνικούς όρους, θύμιζε κάτι από μηχανές μεσαίου φορμά.


Σπάνιο είδος

Ολοκληρώνοντας προς το παρόν τις εντυπώσεις μου από την εξαιρετική α7S, αυτό που πρέπει να ειπωθεί είναι ότι αποτελεί ένα τεχνολογικό γεγονός μεγάλης εμβέλειας που φέρνει τα πάνω-κάτω στην επαγγελματική κατηγορία. Είναι η μηχανή που ανακεφαλαιώνει όλα όσα έχουν γίνει μέχρι στιγμής, και δείχνει τον δρόμο για εκείνα που πρέπει να γίνουν. Αποτελώντας την είσοδο στην ώριμη περίοδο της ψηφιακής εποχής, επιλέγει ορθά το «less is more». Και μία ολιστική προσέγγιση του κοινού πλέον τόπου φωτογραφίας και βίντεο.

Σε προσωπικό επίπεδο, και μετά από 15 χρόνια ψηφιακής πορείας, δύσκολα περίμενα ότι θα βρισκόμουν μπροστά σε κάτι που θα με εντυπωσιάσει τόσο πολύ. Και -κυρίως- θα με συγκινήσει όπως έχουν κάνει κάποιες σπάνιες περιπτώσεις του αναλογικού μου παρελθόντος. Ναι, η α7S, πέρα από ένα hi-tech βιομηχανικό προϊόν, είναι και μια μηχανή συναισθηματικών απολαύσεων. Και αυτό είναι που την κάνει πραγματικά σπάνια και μοναδική.

SONY A7S,SONY,

Σχόλια

ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΠΕΡΙΜΕΝΕΤΕ. ΦΟΡΤΩΝΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ...

Home